Többek között megváltozott a nagydíjak menetrendje, a kvalifikációs szisztéma és a pontrendszer is, a következő években pedig fokozatosan újabb módosításokat vezetnek be.
Időbeosztás
Az új időbeosztás már csak azért is eltér az eddigitől, mert új programpontokat vezettek be, egy másikat - a verseny előtti belemelegítést - pedig lerövidítették és áthelyezték a szombati időmérő edzés elé. Az eddigi egy helyett két időmérő lesz, egy pénteken és egy szombaton. Pénteken délelőtt rendeznek egy két órás nemhivatalos tesztet, amelyen csak a szezon közbeni tíz napos tesztkorlátozást aláíró csapatok (a Renault, a Jaguar, a Jordan és a Minardi) vehetnek részt. A többiek számára ezen a napon az eddigi kettő helyett csak egy szabadedzést tartanak.
Péntek
08:30-10:30 - Nemhivatalos teszt 11:00-12:00 - 1. szabadedzés 14:00-15:00 - 1. időmérő edzés Szombat 09:00-09:45 - 2. szabadedzés 10:15-11:00 - 3. szabadedzés 13:30-13:45 - Bemelegítő edzés 14:00-15:00 - 2. időmérő edzés Vasárnap 14:00-16:00 - Verseny (Minden időpont helyi idő szerint értendő.)
Tesztkorlátozás és pénteki tesztek
Azok a csapatok, amelyek beleegyeztek, hogy a szezon időtartama alatt (2003. március 1-október 31.) a nagydíjakon kívül nem tesztelnek két autóval tíz napnál vagy egy autóval húsz napnál többet, a nagydíjak első edzésnapjának délelőttjén két órás nemhivatalos teszten vehetnek részt. Erre a tesztre nem vonatkoznak a hivatalos programpontok alatt érvényben lévő műszaki előírások, tehát közben továbbra is használhatók az olyan - egyébként betiltott - eszközök, mint az információszerzést nagyban felgyorsító kétirányú telemetria, és a csapatok akár három autót (azaz nem csak a versenyzőiket) is bevethetnek. Idén a Renault, a Jaguar, a Jordan és a Minardi választotta ezt a megoldást.
Kvalifikáció
Az eddigi gyakorlatban szombaton délután egy 60 perces időmérő edzést rendeztek, amelyen minden versenyző legfeljebb 12 kört tehetett meg, és bármikor kimehetett a pályára. Mostantól azonban pénteken és szombaton is lesz időmérő (a pénteki a második szabadedzés helyét vette át). A versenyzőknek minden nap fejenként csak egyetlen mért kör áll rendelkezésükre, és meghatározott sorrendben kell kihajtaniuk a pályára. Pénteken a világbajnoki pontverseny pillanatnyi állása határozza meg a sorrendet, és a tabella vezetőjének kell először teljesítenie a körét. Szombaton pedig az előző napi köridők alapján követik egymást a versenyzők, és a pénteki leggyorsabb mehet ki utoljára, amikor a pálya normális esetben a legtisztább. A rajtfelállásba csak a szombati eredmények számítanak bele. Ha valaki aznap bármilyen okból nem teszi meg a mért körét, a rajtrács végéről kell indulnia (amennyiben több ilyen is van, a köztük lévő sorrendről a pénteki köridők döntenek). Az időmérő lebonyolítása a következő rendszer szerint történik: a sorban következő versenyző akkor hajthat ki a boxból, amikor az előző befejezte a mért körét (így egyszerre legfeljebb hárman lehetnek a pályán, és normális körülmények között ők sem zavarják egymást). Az 5-ödik, 10-edik és 15-ödik versenyző után a torlódás elkerülése érdekében megvárják, amíg mindenki visszaér a boxba. Ezáltal az edzés várható időtartama az eddigi 60 percnél rövidebb lett.
Tankolási és kerékcsere tilalom
A szombati időmérő edzés és a vasárnapi verseny között az autókat nem lehet feltölteni üzemanyaggal, tehát a versenyzőknek annyi benzinnel kell rajthoz állniuk, amennyivel részt vettek a kvalifikációs tréningen (vagy fordítva: annyi benzinnel kell részt venniük az időmérőn, amennyivel másnap rajtolni akarnak). Ez a megszorítás vonatkozik a gumikra is, vagyis azokat sem lehet lecserélni, kivéve, ha az időmérőt száraz, a versenyt pedig nedves időjárási körülmények között rendezik (vagy fordítva). Amennyiben valamelyik gumi megsérült, ezt csak olyannal lehet helyettesíteni, amely legalább annyi kört futott, mint az eredeti.
Szerelési tilalom és Parc Fermé
Minden olyan autót, amellyel a szombat időmérő edzésen mért kört tettek meg, éjszaka egy közös, zárt helyen, a Parc Fermében (tehát nem a csapatok saját garázsában) tárolják. Innen csak szombaton este 06 óráig, majd vasárnap reggel 08 órától vihetik el őket az istállók szerelői, hogy a hivatalos listán szereplő javításokat elvégezzék rajtuk. A lista alapvetően behatárolja a szerelési lehetőségeket, mégpedig azért, hogy a csapatok az eddigi gyakorlattal ellentétben ne készíthessenek "edzésautókat", amelyek kifejezetten az időmérőn megtett egyetlen mért kör kihívásainak hivatottak megfelelni. Az engedélyezett javítások biztonsági és kozmetikai jellegűek vagy a kenőanyagokkal kapcsolatosak, kivéve, hogy az első vezetőszárny aerodinamikai beállítását is módosítani lehet. A szerelés alatt és a Parc Fermében az FIA képviselői felügyelik a szabályok betartását.
Pontozás
1991 óta a következő pontrendszer volt érvényben: a nagydíj első hat helyezettje kapott pontot, mégpedig 10-6-4-3-2-1 arányban. 2003-tól az első nyolc helyezettnek osztanak ki pontokat, 10-8-6-5-4-3-2-1 arányban. Erre egyrészt azért volt szükség, hogy a kisebb csapatok is több ponthoz jussanak, másrészt azért, hogy a győztes ne kapjon igazságtalanul több pontot a második helyezettnél.
Tartalékautó
Eddigi formájában megszűnt a tartalékautó, mert a csütörtöki gépátvételen csapatonként csak két autót vesznek nyilvántartásba. Ha a hétvége során ezek közül valamelyik megsérül, és nem lehet megjavítani, az istálló továbbra is kikérheti a tartalékautót. Erre egy végzetes műszaki hiba is lehetőséget ad, de csak akkor, ha az a szombati bemelegítő edzés során jelentkezik. A kérelem jogosságát minden esetben az FIA technikai küldötte ítéli meg. Amennyiben az érintett versenyző megkapja a tartalékautót, az lesz a versenyautója, az eredetit pedig kivonják a nyilvántartásból.
Technikai változtatások
A júliusi Brit Nagydíjtól kezdve nem engedélyezett az elektronikus segédeszközök: a kipörgésgátló, a rajtautomatika és a teljesen automata sebességváltó használata. Ezeket alig két éve, a 2001-es Spanyol Nagydíjtól vezették be újra a Forma-1-be. Az év elejétől tiltott az autó és a boxutcai irányítóközpont közötti telemetrikus adatforgalom az egyik irányban; azaz a boxból a mérnökök nem változtathatják meg a beállításokat. A versenyző és a boxutca közötti rádiókapcsolat csak beszédátvitelre használható és a frekvenciákat a közvetítésben résztvevő TV-társaságok tudomására kell hozni, hogy ezek ismeretében bárki belehallgathasson a beszélgetésbe. A gumigyárak - a Michelin és a Bridgestone - csapatonként eltérő gumikeverékeket készíthetnek, hogy valamennyi istálló személyre szabott kerekeket kapjon. Erre azért volt szükség, hogy például a Bridgestone partnerei között a Ferrari ne élvezzen megkülönböztetett bánásmódot a vetélytársai rovására. HANS
A Forma-1-ben 2003-tól minden versenyzőnek viselnie kell a HANS (Head and Neck Support) elnevezésű fej- és nyaktámaszt. Ez az eszköz egy frontális ütközés során hivatott megakadályozni a súlyos gerincsérülést. Az amerikai CART-sorozatban évek óta használják, a Forma-1-ben azonban kemény viták kísérték a bevezetését, mert a versenyzők egy része elviselhetetlenül kényelmetlennek találja.
A kilátást akadályozó takarók
A közönség érdekében a csapatok 2003-tól nem használhatnak olyan eszközöket, amelyek akadályozzák az autókra való rálátást. Nem takarhatják el a garázs bejáratát, a boxutcában tárolt tartalék vezetőszárnyakat és a motorokat a motorcsere alatt; a megsérült alkatrészeket, valamint az éjszaka a Parc Fermében tárolt autót viszont igen.
|