Forma1fan
Forma1fan
Menü
 
Szavazás
 
Forma-1 Videoklip

Saját klippek:
Belga Nagydíj
Érdemes megnézni!


Atocha klipjei:
Belgium - Spa
ÚJ!

Hungaroring - Mogyorod

Német Gp - Hockenheim

Angliai-Silvertsone


France-Magny-Cours

Indianapolis

Kanada

Nürburgring

Monaco

 
Chateljetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Pontlista

pilóták
 
1. M. Schumacher 136
2. R. Barrichello 98
3. J. Button 71
4. J. Trulli 46
5. F. Alonso 45
6. J.P. Montoya 42
7. K. Räikkönen 28
8. D. Coulthard 24
9. T. Sato 23
10. G. Fisichella 19
11. R. Schumacher 12
12. F. Massa 10
13. M. Webber 7
14. O. Panis 6
14. A. Pizzonia 6
16. C. da Matta 3
16. N. Heidfeld 3
16. C. Klien 3
19. T. Glock 2
20. B. Zsolt 1
 
istállók
 
1. Ferrari 234
2. BAR 94
3. Renault 91
4. Williams 60
5. McLaren 52
6. Sauber 29
7. Jaguar 10
8. Toyota 9
9. Jordan 5
10. Minardi 1

 
Kedven csapatom
 
Számláló
Indulás: 2004-07-07
 
Küldj nekem E-mailt

mailto:pcdoki1@msn.com

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hírek
Hírek : A5 Szubjektív - Spai görbe tükör-Kinek a győzelem, kinek a dicsőség

A5 Szubjektív - Spai görbe tükör-Kinek a győzelem, kinek a dicsőség

forrás:a5.hu  2004.09.02. 19:08

Mármost kit ünnepeltünk igazán Spa-Francorchamps-ban? Kimi Räikkönent és a McLarent, amiért végre legyőzték a Forma-1 Nagy Mumusát (FNM), vagy Michael Schumachert és a Ferrarit, akik újabb hihetetlen fejezettel toldották meg a sportág történetét? Egy biztos: a két nézőpontból másként fest a Belga Nagydíj.

Mármost kit ünnepeltünk igazán Spa-Francorchamps-ban? Kimi Räikkönent és a McLarent, amiért végre legyőzték a Forma-1 Nagy Mumusát (FNM), vagy Michael Schumachert és a Ferrarit, akik újabb hihetetlen fejezettel toldották meg a sportág történetét?

A Belga Nagydíjról két olyan, önmagában egyébként hiteles összefoglalót is lehetne írni, amelyek annyira sem lennének köszönőviszonyban egymással, hogy szegény olvasó azt hihetné, két különböző versenyről születtek. Mert miről is szólt a történet? Arról, hogy a McLaren kínzóan hosszú, ezernyi megpróbáltatással teli 27 nagydíj után végre megtörte az átkot, és a kárörvendően vigyorgó kritikusok képébe vágott egy jól megérdemelt futamgyőzelmet? Vagy arról, hogy Schumacher és a Ferrari föltette a koronát egy olyan szezonra, amely számukra még a 2002-es felülmúlhatatlant is felülmúlta?

Természetesen erről is, arról is. Akik hisznek az FNM-ben, pártállástól függetlenül örültek Räikkönen sikerének, pusztán azért, mert abban a Ferrari bukását látták; a Ferrari- vagy Schumacher-hívők pedig mellékes körülményként tekintettek a vereségre, hiszen az magával hozott egy nagyságrendekkel fontosabb győzelmet is. A belgiumi hétvége két ember és két csapat egymástól félig-meddig külön szálon futó története, és persze mindkettő jónéhány szóra érdemes. Hogy miért veszem előre a Ferrariét? Azért, mert az a verseny után szinte elsikkadt.

***

Mire a Forma-1 Spába érkezett, a Ferrari a konstruktőrök között világbajnok volt, és természetesen az sem maradt kérdéses, hogy hozzájuk kerül az egyéni trófea is. Nem hiszem, hogy sokan vakarták kopaszra a fejüket abbéli aggodalmukban, hogy az év végén Schumacher helyett Barrichellót fogják világbajnokká avatni, mindez azonban nem levon, hanem hozzáad az eredmény értékéhez; 14 forduló alatt eldönteni a cím sorsát mégiscsak elképesztő.

A helyzet az, hogy a gyakran emlegetett 2002-es szezonban már 11 nagydíj is elég volt Schumachernek ahhoz, hogy végleg kiejtse a többieket a küzdelemből. Akkor azonban a mostanihoz képest teljesen másképp alakult a pontállás. A Francia Nagydíj után - amelyen ironikus módon, egy olajfolton megcsúszva éppen Räikkönen nyújtotta át tálcán a VB-címet a németnek - Schumachernek 96 pontja volt, míg a 2. helyen álló Montoyának csupán 34. Schumacher idén is nagyjából ezzel azonos, 100 pontot szerzett az első 11 versenyen; a különbséget Rubens Barrichello okozta, aki két évvel ezelőtti 32 pontja helyett most 74-et gyűjtött ugyanennyi verseny alatt.

Nézzük a pontállást a 11. nagydíjig bezárólag:

        2002			        2004	
1.	M. Schumacher	96		M. Schumacher	100
2.	J-P. Montoya	34		R. Barrichello	74
3.	R. Barrichello	32		J. Button	53
4.	R. Schumacher	32		J. Trulli	46
5.	D. Coulthard	30		F. Alonso	33
6. 	K. Räikkönen	17		J-P. Montoya 	29

Könnyen látszik, hogy a 2-4. helyezettek idén lényegesen több pontot szereztek, mint két éve. Hogy miért? Részben persze a tavaly bevezetett új pontrendszer miatt, de egy rövid számítás azonnal fényt derít rá, hogy Barrichellónak ezúttal a 2002-es szisztéma szerint is 52 pontja lett volna, a 3. helyezett Buttonnak viszont 34, azaz teljesen azonos Montoya két évvel ezelőtti pontszámával. Első következtetés: a küzdelem most elsősorban Barrichello nagyobb ellenállása következtében húzódott el. Második következtetés: az új pontrendszer bevált, anélkül ugyanis a Ferrari előnye szó szerint úgy alakult volna, mint 2002-ben.

Azt ezek után nem lehet kijelenteni, hogy a Ferrari versenyzőinek idén nagyobb ellenállással kellett megküzdeniük, mint két éve (valójában ugyanakkorával - más kérdés, hogy a közönség mostanra jobban unja a fölényüket, mert jóból is megárt a sok, ugyebár). Csakhogy éppen ez a hihetetlen: az összes csapat és mindkét gumigyártó fejlődött, ami kristálytisztán kimutatható a köridőkből is, a Ferrari mégis képes volt megtartani az előnyét. Mindezt a 2003-as szezon után. És hogy kit okoljunk a fölényük miatt? Egyrészt a Ferrarit, amiért ilyen jó munkát végeznek, másrészt a többieket, amiért ők ilyen "pocsékat" (mármint hozzájuk képest).

A Ferrari és a Bridgestone 2004-ben megmutatta, hogy képesek felállni egy olyan pofon után, mint a tavalyi, hogy meg tudnak fordítani egy lendületesen ellenük dolgozó trendet, Michael Schumacher pedig eddigi teljesítményére is rátett még egy lapáttal, bebizonyítva, hogy 35 évesen is fejlődőképes. Visszavonulás? Ugyan már!

A csapat titka maga a csapat. Mindig hangoztattam, és továbbra is kitartok mellette, hogy a Ferrari legnagyobb erénye a sok éve megbontatlan vezérkarban rejlik; amíg a kulcsfigurák (és -beszállítók) a helyükön maradnak, a szekér gurul tovább. Pláne, ha korán célba ér, és a következő szezon előtt a hajtók még ki is pihenhetik magukat. Mint most.

***

A McLaren igencsak girbegurba utat járt be a tavalyi Malajziai Nagydíj óta, mire eljutottak odáig, hogy Kimi Räikkönen visszatért a dobogó tetejére. Erre mondaná Lucky Luke, hogy "Jól jöttünk, Villám!"

A McLaren idei teljesítményéről sokat elárul, hogy a közvélemény a legkevésbé sem tőlük, hanem sokkal inkább a BAR-tól vagy a Renault-tól várta a Ferrari uralmának megtörését. Ha visszapörgetjük az időt a Nürburgringig, ahol egy bugyuta (a csapaton belüli kommunikációs hiányosságokat tükröző) motorhiba mindkét versenyzőt kiütötte a küzdelemből, láthatjuk, hogy miért. A McLaren helyzete akkor reménytelennek tűnt; a háttérben már természetesen készült az MP4-19B, de a mai Forma-1-ben a helyes döntések a nyilvánosság előtt csak jókora késéssel igazolódnak be.

A McLaren a szezon első hét fordulójában összesen 5 pontot gyűjtött, az azóta lefutott hétben 42-t. Ez mindenképpen drámai javulás, de a szomorú igazság az, hogy a csapat még akkor sem lett volna képes szembeszállni a Ferrarival, ha az év elejétől kezdve ilyen teljesítmény nyújt.

Kimi Räikkönennek idén ritkán volt esélye megcsillogtatni fantasztikus vezetési képességeit. Úgy tűnt, a sors egyszerűen nem akarja, hogy kijárjon neki akár egyetlen komoly eredmény is. A silverstone-i 2. hely elhúzta előtte a mézesmadzagot, aztán viszont jött a hockenheimi szárnyleszakadás és a hungaroringi motorhiba (ami egyébként inkább egy elsumákolt váltóproblémának tűnt), és a remény megint veszni látszott. A belgiumi győzelem váratlan volt ugyan, de nem jöhetett volna jobbkor: Räikkönen ezzel visszanyerte a hitét, ami egy versenyzőnél létfontosságú, a McLaren személyzete pedig tartósan ható kedélyállapot-javítót kapott a 2005-ös szezon előtt, amelyhez így felfrissülten állhatnak hozzá. Hogy erre mekkora szükségük volt, azt híven tükrözi a meztelen újságíró jól dokumentált esete; a világtörténelem folyamán számtalanszor előfordult, hogy valaki azt ígérte, megeszi a kalapját, ha ez-vagy-az történik, mégsem hallottam még róla soha, hogy bárki is gyomormérgezést kapott volna egy elfogyasztott cilindertől. Ron Dennist ennyire bántotta a McLaren helyzete.

A McLaren mind a szó anyagi, mind erkölcsi értelmében "nagy csapat." A hagyományok, a felhalmozott know-how gondoskodik róla, hogy kilábaljanak akár egy olyan hullámvölgyből is, mint a mostani. Csodák azonban nincsenek, és az a kisfiús lelkesedés, amivel a belgiumi győzelmet mindjárt a kocka megfordulásának állították be, megmosolyogtató. Koránt sincs kizárva, hogy a McLaren jövőre világbajnok lesz, ezt a következtetést egyelőre nem lehet levonni. Ahogy találóan mondják: egy fecske nem csinál nyarat.

Mindazonáltal érdemes szurkolni érte, hogy Adrian Newey és társai 2005-re ütőképes autót építsenek, mert ha ez összejön, Kimi Räikkönen és Juan-Pablo Montoya olyan tűzijátékot fognak produkálni, hogy tátva marad a szánk.

***

Aki a Belga Nagydíjról akart írni, nem kerülhette ki a defektek ügyét. Az ember egyszerűen nem hagyhatja figyelmen kívül, hogy a hétvége során négy Michelin ment tönkre, Bridgestone pedig egy sem.

A hivatalos magyarázatot ismerjük: a Bus Stop rázóköveinek éles pereme szaggatta ki a gumikat, ami egy új kanyar esetében nem különösebben meglepő (2002-ben pl. hasonlóan tépte le David Coulthard McLarenjéről a gumit a Hungaroring sikánjának kerékvetője). Az ilyesmit a rázókövek módosításával könnyű orvosolni, ahogy azt Ryan Briscoe pénteki balesete után a Bus Stop kijáratánál meg is tették.

Mindez azonban nem derít fényt arra, hogy a négy defektes Michelinre miért nem jutott egyetlen Bridgestone sem. Nos, kezdjük ott, hogy a Michelinek mindig is hajlamosabbak voltak a sérülésre, mint a Bridgestone-ok; elég, ha Indianapolisra gondolunk, ahol Ralf Schumacher és Fernando Alonso is defekt miatt szenvedett balesetet (jóllehet, ott Spával ellentétben egyértelműen a törmelék volt a felelős). A Michelin ezt ugyan hivatalosan sohasem fogja elismerni, mégis valószínűsíthető, hogy a szerkezeti sajátosságaik teszik sebezhetővé a gumikat. Pierre Dupasquier nem mulasztotta el felhívni a figyelmet arra a statisztikai tényre, hogy a spai versenyen mindhárom autón a jobb hátsó gumi mondta be az unalmast; ez rendben is van, viszont ugyanilyen statisztikai tény a Michelin-Bridgestone arány is.

Spában egyébként nem történt semmi különös, csupán annyi, hogy a Michelin elszámította magát az új burkolattal. Az ilyesmi gyakran megesik (lásd Bridgestone és Monaco 2002), de a következmények ritkán ilyen látványosak és súlyosak. Az egyetlen meglepő körülmény, hogy éppen a Michelin hibázott, pedig az augusztus eleji 24-óráson ők szereztek tapasztalatokat az aszfaltról. A Bridgestone ezzel szemben azért volt olyan konzervatív, mert nem voltak megbízható adataik.

A Belga Nagydíj sorsát persze a gumik döntötték el, de ezen nincs mit csodálkozni, elvégre az elmúlt két év úgyis főként a gumikról szólt. A Ferrari részéről gyenge kifogás lett volna a Bridgestone-okra fogni a vereséget (amit egyébként nem is tettek meg), hiszen a kudarc éppúgy közös, mint a győzelem. Schumacher a keményebb keverékű gumikon versenyzett, viszont elismerte, hogy a puhábbakon is kikapott volna, mivel nem volt nagy a különbség a két típus között. (Nem úgy a Michelin esetében. A kemény keveréket választó toyotások pl. éppúgy senyvedtek a hideg gumikkal, mint a Bridgestone versenyzői).

És hogy miért a gumik voltak a döntők? Azért, mert a Bridgestone-ok nehezen melegedtek be a Safety Car periódusok után. Sokan azt hitték, hogy a Safety Car többszöri megjelenése a Ferrarinak kedvezett, pedig ennek homlokegyenest az ellenkezője volt igaz. Schumacher számára annál rosszabbul alakult a helyzet, minél több szakaszra oszlott a táv; minden szakaszhatár (boxkiállás illetve a Safety Car távozása) után újra meg kellett küzdenie a hideg gumikkal. Miután a 4. kör végén kiment a biztonsági autó, Schumacher rendre 3.948 (!!!), 1.771, és 1.088 másodperccel autózott lassabb kört Räikkönennél, s csak ezután kezdett stabilizálódni köztük a köridő. Ebben egyébként nem is maga az időkülönbség a legfontosabb tényező, hanem az, hogy Räikkönen (valamint Montoya) emiatt került könnyedén a Ferrari elé; ha Schumacher elöl marad, későbbi boxkiállásai miatt valószínűleg nem tudják megelőzni. Räikkönen is tudta ezt, az újraindítások előtt ezért trükközött annyit, nehogy Schumacher fel tudja melegíteni a gumikat. Ez persze szemernyit sem változtat azon, hogy Räikkönen jogosan nyerte meg a versenyt, hiszen ő volt az, aki maximálisan kihasználta a lehetőségeit (ugyanerre a vele azonos feltételekkel induló David Coulthard például nem volt képes).

***

Végezetül egy rövid kitérő magáról a Belga Nagydíjról. Mindenki kedvencét, Spát természetesen az egész Forma-1-es közösség szívesen látta viszont a versenynaptárban, a hétvége azonban nem volt mentes a helyi folklórt színesítő hagyományos rendőri atrocitásoktól.

Hogy miért kellett a bemelegítő kör startja után eltávolítani az FIA által akreditált helyről, a La Source a munkájukat végző fotósokat, rejtély. A kérdés azért nem vicces, mert a belga rendőrség a jelek szerint pikkelnek a fényképészekre; 1985-ben és 1999-ben ugyanez már szintén megtörtént, és a mostani eset után sok neves ügynökség is arra az álláspontra jutott, hogy többé nem érdemes elutazniuk Spába - annál is inkább, hogy ilyesmi máshol soha sem fordul elő. Márpedig nyilvánosság nélkül egy verseny halálra van ítélve.

Ékes példája ez a történet annak, hogy miként lehet a pozitív reklámot átfordítani negatív reklámba; a fotósoké ugyan egyelőre főként szakmai belügy, az viszont a közönségnek is fel fog tűnni, hogy a 2004-es Belga Nagydíj rajtjáról alig készültek fényképek.

 
Legközelebbi futam

2004.Október 10.



Suzuka (Japán)

Élő Közvetítés:RTL Klub
Október 9. 13:40 Idömérő edzés
Október 10. 13:40 Verseny

 
Hány óra van?
 

This free script provided by
JavaScript Kit

Partner oldalak
 
Linkek
 
Baumgartner Zsolt
Baumgartner Zsolt Oldala
 
Versenypályák
 
Számláló
 
Reklámcsere
ReklámCsere - reklámozza ingyen weboldalát!
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?