Hrek : A5 Szubjektv - Spai grbe tkr-Kinek a gyzelem, kinek a dicssg |
A5 Szubjektv - Spai grbe tkr-Kinek a gyzelem, kinek a dicssg
forrs:a5.hu 2004.09.02. 19:08
Mrmost kit nnepeltnk igazn Spa-Francorchamps-ban? Kimi Rikknent s a McLarent, amirt vgre legyztk a Forma-1 Nagy Mumust (FNM), vagy Michael Schumachert s a Ferrarit, akik jabb hihetetlen fejezettel toldottk meg a sportg trtnett? Egy biztos: a kt nzpontbl msknt fest a Belga Nagydj.
Mrmost kit nnepeltnk igazn Spa-Francorchamps-ban? Kimi Rikknent s a McLarent, amirt vgre legyztk a Forma-1 Nagy Mumust (FNM), vagy Michael Schumachert s a Ferrarit, akik jabb hihetetlen fejezettel toldottk meg a sportg trtnett?
A Belga Nagydjrl kt olyan, nmagban egybknt hiteles sszefoglalt is lehetne rni, amelyek annyira sem lennnek ksznviszonyban egymssal, hogy szegny olvas azt hihetn, kt klnbz versenyrl szlettek. Mert mirl is szlt a trtnet? Arrl, hogy a McLaren knzan hossz, ezernyi megprbltatssal teli 27 nagydj utn vgre megtrte az tkot, s a krrvenden vigyorg kritikusok kpbe vgott egy jl megrdemelt futamgyzelmet? Vagy arrl, hogy Schumacher s a Ferrari fltette a koront egy olyan szezonra, amely szmukra mg a 2002-es fellmlhatatlant is fellmlta?
Termszetesen errl is, arrl is. Akik hisznek az FNM-ben, prtllstl fggetlenl rltek Rikknen sikernek, pusztn azrt, mert abban a Ferrari bukst lttk; a Ferrari- vagy Schumacher-hvk pedig mellkes krlmnyknt tekintettek a veresgre, hiszen az magval hozott egy nagysgrendekkel fontosabb gyzelmet is. A belgiumi htvge kt ember s kt csapat egymstl flig-meddig kln szlon fut trtnete, s persze mindkett jnhny szra rdemes. Hogy mirt veszem elre a Ferrarit? Azrt, mert az a verseny utn szinte elsikkadt.
***
Mire a Forma-1 Spba rkezett, a Ferrari a konstruktrk kztt vilgbajnok volt, s termszetesen az sem maradt krdses, hogy hozzjuk kerl az egyni trfea is. Nem hiszem, hogy sokan vakartk kopaszra a fejket abbli aggodalmukban, hogy az v vgn Schumacher helyett Barrichellt fogjk vilgbajnokk avatni, mindez azonban nem levon, hanem hozzad az eredmny rtkhez; 14 fordul alatt eldnteni a cm sorst mgiscsak elkpeszt.
A helyzet az, hogy a gyakran emlegetett 2002-es szezonban mr 11 nagydj is elg volt Schumachernek ahhoz, hogy vgleg kiejtse a tbbieket a kzdelembl. Akkor azonban a mostanihoz kpest teljesen mskpp alakult a pontlls. A Francia Nagydj utn - amelyen ironikus mdon, egy olajfolton megcsszva ppen Rikknen nyjtotta t tlcn a VB-cmet a nmetnek - Schumachernek 96 pontja volt, mg a 2. helyen ll Montoynak csupn 34. Schumacher idn is nagyjbl ezzel azonos, 100 pontot szerzett az els 11 versenyen; a klnbsget Rubens Barrichello okozta, aki kt vvel ezeltti 32 pontja helyett most 74-et gyjttt ugyanennyi verseny alatt.
Nzzk a pontllst a 11. nagydjig bezrlag: 2002 2004
1. M. Schumacher 96 M. Schumacher 100
2. J-P. Montoya 34 R. Barrichello 74
3. R. Barrichello 32 J. Button 53
4. R. Schumacher 32 J. Trulli 46
5. D. Coulthard 30 F. Alonso 33
6. K. Rikknen 17 J-P. Montoya 29
Knnyen ltszik, hogy a 2-4. helyezettek idn lnyegesen tbb pontot szereztek, mint kt ve. Hogy mirt? Rszben persze a tavaly bevezetett j pontrendszer miatt, de egy rvid szmts azonnal fnyt dert r, hogy Barrichellnak ezttal a 2002-es szisztma szerint is 52 pontja lett volna, a 3. helyezett Buttonnak viszont 34, azaz teljesen azonos Montoya kt vvel ezeltti pontszmval. Els kvetkeztets: a kzdelem most elssorban Barrichello nagyobb ellenllsa kvetkeztben hzdott el. Msodik kvetkeztets: az j pontrendszer bevlt, anlkl ugyanis a Ferrari elnye sz szerint gy alakult volna, mint 2002-ben.
Azt ezek utn nem lehet kijelenteni, hogy a Ferrari versenyzinek idn nagyobb ellenllssal kellett megkzdenik, mint kt ve (valjban ugyanakkorval - ms krds, hogy a kznsg mostanra jobban unja a flnyket, mert jbl is megrt a sok, ugyebr). Csakhogy ppen ez a hihetetlen: az sszes csapat s mindkt gumigyrt fejldtt, ami kristlytisztn kimutathat a kridkbl is, a Ferrari mgis kpes volt megtartani az elnyt. Mindezt a 2003-as szezon utn. s hogy kit okoljunk a flnyk miatt? Egyrszt a Ferrarit, amirt ilyen j munkt vgeznek, msrszt a tbbieket, amirt k ilyen "pocskat" (mrmint hozzjuk kpest).
A Ferrari s a Bridgestone 2004-ben megmutatta, hogy kpesek felllni egy olyan pofon utn, mint a tavalyi, hogy meg tudnak fordtani egy lendletesen ellenk dolgoz trendet, Michael Schumacher pedig eddigi teljestmnyre is rtett mg egy lapttal, bebizonytva, hogy 35 vesen is fejldkpes. Visszavonuls? Ugyan mr!
A csapat titka maga a csapat. Mindig hangoztattam, s tovbbra is kitartok mellette, hogy a Ferrari legnagyobb ernye a sok ve megbontatlan vezrkarban rejlik; amg a kulcsfigurk (s -beszlltk) a helykn maradnak, a szekr gurul tovbb. Plne, ha korn clba r, s a kvetkez szezon eltt a hajtk mg ki is pihenhetik magukat. Mint most.
***
A McLaren igencsak girbegurba utat jrt be a tavalyi Malajziai Nagydj ta, mire eljutottak odig, hogy Kimi Rikknen visszatrt a dobog tetejre. Erre mondan Lucky Luke, hogy "Jl jttnk, Villm!"
A McLaren idei teljestmnyrl sokat elrul, hogy a kzvlemny a legkevsb sem tlk, hanem sokkal inkbb a BAR-tl vagy a Renault-tl vrta a Ferrari uralmnak megtrst. Ha visszaprgetjk az idt a Nrburgringig, ahol egy bugyuta (a csapaton belli kommunikcis hinyossgokat tkrz) motorhiba mindkt versenyzt kittte a kzdelembl, lthatjuk, hogy mirt. A McLaren helyzete akkor remnytelennek tnt; a httrben mr termszetesen kszlt az MP4-19B, de a mai Forma-1-ben a helyes dntsek a nyilvnossg eltt csak jkora ksssel igazoldnak be.
A McLaren a szezon els ht forduljban sszesen 5 pontot gyjttt, az azta lefutott htben 42-t. Ez mindenkppen drmai javuls, de a szomor igazsg az, hogy a csapat mg akkor sem lett volna kpes szembeszllni a Ferrarival, ha az v elejtl kezdve ilyen teljestmny nyjt.
Kimi Rikknennek idn ritkn volt eslye megcsillogtatni fantasztikus vezetsi kpessgeit. gy tnt, a sors egyszeren nem akarja, hogy kijrjon neki akr egyetlen komoly eredmny is. A silverstone-i 2. hely elhzta eltte a mzesmadzagot, aztn viszont jtt a hockenheimi szrnyleszakads s a hungaroringi motorhiba (ami egybknt inkbb egy elsumkolt vltproblmnak tnt), s a remny megint veszni ltszott. A belgiumi gyzelem vratlan volt ugyan, de nem jhetett volna jobbkor: Rikknen ezzel visszanyerte a hitt, ami egy versenyznl ltfontossg, a McLaren szemlyzete pedig tartsan hat kedlyllapot-javtt kapott a 2005-s szezon eltt, amelyhez gy felfrisslten llhatnak hozz. Hogy erre mekkora szksgk volt, azt hven tkrzi a meztelen jsgr jl dokumentlt esete; a vilgtrtnelem folyamn szmtalanszor elfordult, hogy valaki azt grte, megeszi a kalapjt, ha ez-vagy-az trtnik, mgsem hallottam mg rla soha, hogy brki is gyomormrgezst kapott volna egy elfogyasztott cilindertl. Ron Dennist ennyire bntotta a McLaren helyzete.
A McLaren mind a sz anyagi, mind erklcsi rtelmben "nagy csapat." A hagyomnyok, a felhalmozott know-how gondoskodik rla, hogy kilbaljanak akr egy olyan hullmvlgybl is, mint a mostani. Csodk azonban nincsenek, s az a kisfis lelkeseds, amivel a belgiumi gyzelmet mindjrt a kocka megfordulsnak lltottk be, megmosolyogtat. Kornt sincs kizrva, hogy a McLaren jvre vilgbajnok lesz, ezt a kvetkeztetst egyelre nem lehet levonni. Ahogy tallan mondjk: egy fecske nem csinl nyarat.
Mindazonltal rdemes szurkolni rte, hogy Adrian Newey s trsai 2005-re tkpes autt ptsenek, mert ha ez sszejn, Kimi Rikknen s Juan-Pablo Montoya olyan tzijtkot fognak produklni, hogy ttva marad a sznk.
***
Aki a Belga Nagydjrl akart rni, nem kerlhette ki a defektek gyt. Az ember egyszeren nem hagyhatja figyelmen kvl, hogy a htvge sorn ngy Michelin ment tnkre, Bridgestone pedig egy sem.
A hivatalos magyarzatot ismerjk: a Bus Stop rzkveinek les pereme szaggatta ki a gumikat, ami egy j kanyar esetben nem klnsebben meglep (2002-ben pl. hasonlan tpte le David Coulthard McLarenjrl a gumit a Hungaroring siknjnak kerkvetje). Az ilyesmit a rzkvek mdostsval knny orvosolni, ahogy azt Ryan Briscoe pnteki balesete utn a Bus Stop kijratnl meg is tettk.
Mindez azonban nem dert fnyt arra, hogy a ngy defektes Michelinre mirt nem jutott egyetlen Bridgestone sem. Nos, kezdjk ott, hogy a Michelinek mindig is hajlamosabbak voltak a srlsre, mint a Bridgestone-ok; elg, ha Indianapolisra gondolunk, ahol Ralf Schumacher s Fernando Alonso is defekt miatt szenvedett balesetet (jllehet, ott Spval ellenttben egyrtelmen a trmelk volt a felels). A Michelin ezt ugyan hivatalosan sohasem fogja elismerni, mgis valsznsthet, hogy a szerkezeti sajtossgaik teszik sebezhetv a gumikat. Pierre Dupasquier nem mulasztotta el felhvni a figyelmet arra a statisztikai tnyre, hogy a spai versenyen mindhrom autn a jobb hts gumi mondta be az unalmast; ez rendben is van, viszont ugyanilyen statisztikai tny a Michelin-Bridgestone arny is.
Spban egybknt nem trtnt semmi klns, csupn annyi, hogy a Michelin elszmtotta magt az j burkolattal. Az ilyesmi gyakran megesik (lsd Bridgestone s Monaco 2002), de a kvetkezmnyek ritkn ilyen ltvnyosak s slyosak. Az egyetlen meglep krlmny, hogy ppen a Michelin hibzott, pedig az augusztus eleji 24-rson k szereztek tapasztalatokat az aszfaltrl. A Bridgestone ezzel szemben azrt volt olyan konzervatv, mert nem voltak megbzhat adataik.
A Belga Nagydj sorst persze a gumik dntttk el, de ezen nincs mit csodlkozni, elvgre az elmlt kt v gyis fknt a gumikrl szlt. A Ferrari rszrl gyenge kifogs lett volna a Bridgestone-okra fogni a veresget (amit egybknt nem is tettek meg), hiszen a kudarc ppgy kzs, mint a gyzelem. Schumacher a kemnyebb keverk gumikon versenyzett, viszont elismerte, hogy a puhbbakon is kikapott volna, mivel nem volt nagy a klnbsg a kt tpus kztt. (Nem gy a Michelin esetben. A kemny keverket vlaszt toyotsok pl. ppgy senyvedtek a hideg gumikkal, mint a Bridgestone versenyzi).
s hogy mirt a gumik voltak a dntk? Azrt, mert a Bridgestone-ok nehezen melegedtek be a Safety Car peridusok utn. Sokan azt hittk, hogy a Safety Car tbbszri megjelense a Ferrarinak kedvezett, pedig ennek homlokegyenest az ellenkezje volt igaz. Schumacher szmra annl rosszabbul alakult a helyzet, minl tbb szakaszra oszlott a tv; minden szakaszhatr (boxkills illetve a Safety Car tvozsa) utn jra meg kellett kzdenie a hideg gumikkal. Miutn a 4. kr vgn kiment a biztonsgi aut, Schumacher rendre 3.948 (!!!), 1.771, s 1.088 msodperccel autzott lassabb krt Rikknennl, s csak ezutn kezdett stabilizldni kztk a krid. Ebben egybknt nem is maga az idklnbsg a legfontosabb tnyez, hanem az, hogy Rikknen (valamint Montoya) emiatt kerlt knnyedn a Ferrari el; ha Schumacher ell marad, ksbbi boxkillsai miatt valsznleg nem tudjk megelzni. Rikknen is tudta ezt, az jraindtsok eltt ezrt trkkztt annyit, nehogy Schumacher fel tudja melegteni a gumikat. Ez persze szemernyit sem vltoztat azon, hogy Rikknen jogosan nyerte meg a versenyt, hiszen volt az, aki maximlisan kihasznlta a lehetsgeit (ugyanerre a vele azonos felttelekkel indul David Coulthard pldul nem volt kpes).
***
Vgezetl egy rvid kitr magrl a Belga Nagydjrl. Mindenki kedvenct, Spt termszetesen az egsz Forma-1-es kzssg szvesen ltta viszont a versenynaptrban, a htvge azonban nem volt mentes a helyi folklrt sznest hagyomnyos rendri atrocitsoktl.
Hogy mirt kellett a bemelegt kr startja utn eltvoltani az FIA ltal akreditlt helyrl, a La Source a munkjukat vgz fotsokat, rejtly. A krds azrt nem vicces, mert a belga rendrsg a jelek szerint pikkelnek a fnykpszekre; 1985-ben s 1999-ben ugyanez mr szintn megtrtnt, s a mostani eset utn sok neves gynksg is arra az llspontra jutott, hogy tbb nem rdemes elutazniuk Spba - annl is inkbb, hogy ilyesmi mshol soha sem fordul el. Mrpedig nyilvnossg nlkl egy verseny hallra van tlve.
kes pldja ez a trtnet annak, hogy miknt lehet a pozitv reklmot tfordtani negatv reklmba; a fotsok ugyan egyelre fknt szakmai belgy, az viszont a kznsgnek is fel fog tnni, hogy a 2004-es Belga Nagydj rajtjrl alig kszltek fnykpek.
|