Forma1fan
Forma1fan
Men
 
Szavazs
 
Forma-1 Videoklip

Sajt klippek:
Belga Nagydj
rdemes megnzni!


Atocha klipjei:
Belgium - Spa
J!

Hungaroring - Mogyorod

Nmet Gp - Hockenheim

Angliai-Silvertsone


France-Magny-Cours

Indianapolis

Kanada

Nrburgring

Monaco

 
Chateljetek
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Pontlista

piltk
 
1. M. Schumacher 136
2. R. Barrichello 98
3. J. Button 71
4. J. Trulli 46
5. F. Alonso 45
6. J.P. Montoya 42
7. K. Rikknen 28
8. D. Coulthard 24
9. T. Sato 23
10. G. Fisichella 19
11. R. Schumacher 12
12. F. Massa 10
13. M. Webber 7
14. O. Panis 6
14. A. Pizzonia 6
16. C. da Matta 3
16. N. Heidfeld 3
16. C. Klien 3
19. T. Glock 2
20. B. Zsolt 1
 
istllk
 
1. Ferrari 234
2. BAR 94
3. Renault 91
4. Williams 60
5. McLaren 52
6. Sauber 29
7. Jaguar 10
8. Toyota 9
9. Jordan 5
10. Minardi 1

 
Kedven csapatom
 
Szmll
Induls: 2004-07-07
 
Kldj nekem E-mailt

mailto:pcdoki1@msn.com

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek
Hrek : A5 Szubjektv - Spai grbe tkr-Kinek a gyzelem, kinek a dicssg

A5 Szubjektv - Spai grbe tkr-Kinek a gyzelem, kinek a dicssg

forrs:a5.hu  2004.09.02. 19:08

Mrmost kit nnepeltnk igazn Spa-Francorchamps-ban? Kimi Rikknent s a McLarent, amirt vgre legyztk a Forma-1 Nagy Mumust (FNM), vagy Michael Schumachert s a Ferrarit, akik jabb hihetetlen fejezettel toldottk meg a sportg trtnett? Egy biztos: a kt nzpontbl msknt fest a Belga Nagydj.

Mrmost kit nnepeltnk igazn Spa-Francorchamps-ban? Kimi Rikknent s a McLarent, amirt vgre legyztk a Forma-1 Nagy Mumust (FNM), vagy Michael Schumachert s a Ferrarit, akik jabb hihetetlen fejezettel toldottk meg a sportg trtnett?

A Belga Nagydjrl kt olyan, nmagban egybknt hiteles sszefoglalt is lehetne rni, amelyek annyira sem lennnek ksznviszonyban egymssal, hogy szegny olvas azt hihetn, kt klnbz versenyrl szlettek. Mert mirl is szlt a trtnet? Arrl, hogy a McLaren knzan hossz, ezernyi megprbltatssal teli 27 nagydj utn vgre megtrte az tkot, s a krrvenden vigyorg kritikusok kpbe vgott egy jl megrdemelt futamgyzelmet? Vagy arrl, hogy Schumacher s a Ferrari fltette a koront egy olyan szezonra, amely szmukra mg a 2002-es fellmlhatatlant is fellmlta?

Termszetesen errl is, arrl is. Akik hisznek az FNM-ben, prtllstl fggetlenl rltek Rikknen sikernek, pusztn azrt, mert abban a Ferrari bukst lttk; a Ferrari- vagy Schumacher-hvk pedig mellkes krlmnyknt tekintettek a veresgre, hiszen az magval hozott egy nagysgrendekkel fontosabb gyzelmet is. A belgiumi htvge kt ember s kt csapat egymstl flig-meddig kln szlon fut trtnete, s persze mindkett jnhny szra rdemes. Hogy mirt veszem elre a Ferrarit? Azrt, mert az a verseny utn szinte elsikkadt.

***

Mire a Forma-1 Spba rkezett, a Ferrari a konstruktrk kztt vilgbajnok volt, s termszetesen az sem maradt krdses, hogy hozzjuk kerl az egyni trfea is. Nem hiszem, hogy sokan vakartk kopaszra a fejket abbli aggodalmukban, hogy az v vgn Schumacher helyett Barrichellt fogjk vilgbajnokk avatni, mindez azonban nem levon, hanem hozzad az eredmny rtkhez; 14 fordul alatt eldnteni a cm sorst mgiscsak elkpeszt.

A helyzet az, hogy a gyakran emlegetett 2002-es szezonban mr 11 nagydj is elg volt Schumachernek ahhoz, hogy vgleg kiejtse a tbbieket a kzdelembl. Akkor azonban a mostanihoz kpest teljesen mskpp alakult a pontlls. A Francia Nagydj utn - amelyen ironikus mdon, egy olajfolton megcsszva ppen Rikknen nyjtotta t tlcn a VB-cmet a nmetnek - Schumachernek 96 pontja volt, mg a 2. helyen ll Montoynak csupn 34. Schumacher idn is nagyjbl ezzel azonos, 100 pontot szerzett az els 11 versenyen; a klnbsget Rubens Barrichello okozta, aki kt vvel ezeltti 32 pontja helyett most 74-et gyjttt ugyanennyi verseny alatt.

Nzzk a pontllst a 11. nagydjig bezrlag:

        2002			        2004	
1.	M. Schumacher	96		M. Schumacher	100
2.	J-P. Montoya	34		R. Barrichello	74
3.	R. Barrichello	32		J. Button	53
4.	R. Schumacher	32		J. Trulli	46
5.	D. Coulthard	30		F. Alonso	33
6. 	K. Rikknen	17		J-P. Montoya 	29

Knnyen ltszik, hogy a 2-4. helyezettek idn lnyegesen tbb pontot szereztek, mint kt ve. Hogy mirt? Rszben persze a tavaly bevezetett j pontrendszer miatt, de egy rvid szmts azonnal fnyt dert r, hogy Barrichellnak ezttal a 2002-es szisztma szerint is 52 pontja lett volna, a 3. helyezett Buttonnak viszont 34, azaz teljesen azonos Montoya kt vvel ezeltti pontszmval. Els kvetkeztets: a kzdelem most elssorban Barrichello nagyobb ellenllsa kvetkeztben hzdott el. Msodik kvetkeztets: az j pontrendszer bevlt, anlkl ugyanis a Ferrari elnye sz szerint gy alakult volna, mint 2002-ben.

Azt ezek utn nem lehet kijelenteni, hogy a Ferrari versenyzinek idn nagyobb ellenllssal kellett megkzdenik, mint kt ve (valjban ugyanakkorval - ms krds, hogy a kznsg mostanra jobban unja a flnyket, mert jbl is megrt a sok, ugyebr). Csakhogy ppen ez a hihetetlen: az sszes csapat s mindkt gumigyrt fejldtt, ami kristlytisztn kimutathat a kridkbl is, a Ferrari mgis kpes volt megtartani az elnyt. Mindezt a 2003-as szezon utn. s hogy kit okoljunk a flnyk miatt? Egyrszt a Ferrarit, amirt ilyen j munkt vgeznek, msrszt a tbbieket, amirt k ilyen "pocskat" (mrmint hozzjuk kpest).

A Ferrari s a Bridgestone 2004-ben megmutatta, hogy kpesek felllni egy olyan pofon utn, mint a tavalyi, hogy meg tudnak fordtani egy lendletesen ellenk dolgoz trendet, Michael Schumacher pedig eddigi teljestmnyre is rtett mg egy lapttal, bebizonytva, hogy 35 vesen is fejldkpes. Visszavonuls? Ugyan mr!

A csapat titka maga a csapat. Mindig hangoztattam, s tovbbra is kitartok mellette, hogy a Ferrari legnagyobb ernye a sok ve megbontatlan vezrkarban rejlik; amg a kulcsfigurk (s -beszlltk) a helykn maradnak, a szekr gurul tovbb. Plne, ha korn clba r, s a kvetkez szezon eltt a hajtk mg ki is pihenhetik magukat. Mint most.

***

A McLaren igencsak girbegurba utat jrt be a tavalyi Malajziai Nagydj ta, mire eljutottak odig, hogy Kimi Rikknen visszatrt a dobog tetejre. Erre mondan Lucky Luke, hogy "Jl jttnk, Villm!"

A McLaren idei teljestmnyrl sokat elrul, hogy a kzvlemny a legkevsb sem tlk, hanem sokkal inkbb a BAR-tl vagy a Renault-tl vrta a Ferrari uralmnak megtrst. Ha visszaprgetjk az idt a Nrburgringig, ahol egy bugyuta (a csapaton belli kommunikcis hinyossgokat tkrz) motorhiba mindkt versenyzt kittte a kzdelembl, lthatjuk, hogy mirt. A McLaren helyzete akkor remnytelennek tnt; a httrben mr termszetesen kszlt az MP4-19B, de a mai Forma-1-ben a helyes dntsek a nyilvnossg eltt csak jkora ksssel igazoldnak be.

A McLaren a szezon els ht forduljban sszesen 5 pontot gyjttt, az azta lefutott htben 42-t. Ez mindenkppen drmai javuls, de a szomor igazsg az, hogy a csapat mg akkor sem lett volna kpes szembeszllni a Ferrarival, ha az v elejtl kezdve ilyen teljestmny nyjt.

Kimi Rikknennek idn ritkn volt eslye megcsillogtatni fantasztikus vezetsi kpessgeit. gy tnt, a sors egyszeren nem akarja, hogy kijrjon neki akr egyetlen komoly eredmny is. A silverstone-i 2. hely elhzta eltte a mzesmadzagot, aztn viszont jtt a hockenheimi szrnyleszakads s a hungaroringi motorhiba (ami egybknt inkbb egy elsumkolt vltproblmnak tnt), s a remny megint veszni ltszott. A belgiumi gyzelem vratlan volt ugyan, de nem jhetett volna jobbkor: Rikknen ezzel visszanyerte a hitt, ami egy versenyznl ltfontossg, a McLaren szemlyzete pedig tartsan hat kedlyllapot-javtt kapott a 2005-s szezon eltt, amelyhez gy felfrisslten llhatnak hozz. Hogy erre mekkora szksgk volt, azt hven tkrzi a meztelen jsgr jl dokumentlt esete; a vilgtrtnelem folyamn szmtalanszor elfordult, hogy valaki azt grte, megeszi a kalapjt, ha ez-vagy-az trtnik, mgsem hallottam mg rla soha, hogy brki is gyomormrgezst kapott volna egy elfogyasztott cilindertl. Ron Dennist ennyire bntotta a McLaren helyzete.

A McLaren mind a sz anyagi, mind erklcsi rtelmben "nagy csapat." A hagyomnyok, a felhalmozott know-how gondoskodik rla, hogy kilbaljanak akr egy olyan hullmvlgybl is, mint a mostani. Csodk azonban nincsenek, s az a kisfis lelkeseds, amivel a belgiumi gyzelmet mindjrt a kocka megfordulsnak lltottk be, megmosolyogtat. Kornt sincs kizrva, hogy a McLaren jvre vilgbajnok lesz, ezt a kvetkeztetst egyelre nem lehet levonni. Ahogy tallan mondjk: egy fecske nem csinl nyarat.

Mindazonltal rdemes szurkolni rte, hogy Adrian Newey s trsai 2005-re tkpes autt ptsenek, mert ha ez sszejn, Kimi Rikknen s Juan-Pablo Montoya olyan tzijtkot fognak produklni, hogy ttva marad a sznk.

***

Aki a Belga Nagydjrl akart rni, nem kerlhette ki a defektek gyt. Az ember egyszeren nem hagyhatja figyelmen kvl, hogy a htvge sorn ngy Michelin ment tnkre, Bridgestone pedig egy sem.

A hivatalos magyarzatot ismerjk: a Bus Stop rzkveinek les pereme szaggatta ki a gumikat, ami egy j kanyar esetben nem klnsebben meglep (2002-ben pl. hasonlan tpte le David Coulthard McLarenjrl a gumit a Hungaroring siknjnak kerkvetje). Az ilyesmit a rzkvek mdostsval knny orvosolni, ahogy azt Ryan Briscoe pnteki balesete utn a Bus Stop kijratnl meg is tettk.

Mindez azonban nem dert fnyt arra, hogy a ngy defektes Michelinre mirt nem jutott egyetlen Bridgestone sem. Nos, kezdjk ott, hogy a Michelinek mindig is hajlamosabbak voltak a srlsre, mint a Bridgestone-ok; elg, ha Indianapolisra gondolunk, ahol Ralf Schumacher s Fernando Alonso is defekt miatt szenvedett balesetet (jllehet, ott Spval ellenttben egyrtelmen a trmelk volt a felels). A Michelin ezt ugyan hivatalosan sohasem fogja elismerni, mgis valsznsthet, hogy a szerkezeti sajtossgaik teszik sebezhetv a gumikat. Pierre Dupasquier nem mulasztotta el felhvni a figyelmet arra a statisztikai tnyre, hogy a spai versenyen mindhrom autn a jobb hts gumi mondta be az unalmast; ez rendben is van, viszont ugyanilyen statisztikai tny a Michelin-Bridgestone arny is.

Spban egybknt nem trtnt semmi klns, csupn annyi, hogy a Michelin elszmtotta magt az j burkolattal. Az ilyesmi gyakran megesik (lsd Bridgestone s Monaco 2002), de a kvetkezmnyek ritkn ilyen ltvnyosak s slyosak. Az egyetlen meglep krlmny, hogy ppen a Michelin hibzott, pedig az augusztus eleji 24-rson k szereztek tapasztalatokat az aszfaltrl. A Bridgestone ezzel szemben azrt volt olyan konzervatv, mert nem voltak megbzhat adataik.

A Belga Nagydj sorst persze a gumik dntttk el, de ezen nincs mit csodlkozni, elvgre az elmlt kt v gyis fknt a gumikrl szlt. A Ferrari rszrl gyenge kifogs lett volna a Bridgestone-okra fogni a veresget (amit egybknt nem is tettek meg), hiszen a kudarc ppgy kzs, mint a gyzelem. Schumacher a kemnyebb keverk gumikon versenyzett, viszont elismerte, hogy a puhbbakon is kikapott volna, mivel nem volt nagy a klnbsg a kt tpus kztt. (Nem gy a Michelin esetben. A kemny keverket vlaszt toyotsok pl. ppgy senyvedtek a hideg gumikkal, mint a Bridgestone versenyzi).

s hogy mirt a gumik voltak a dntk? Azrt, mert a Bridgestone-ok nehezen melegedtek be a Safety Car peridusok utn. Sokan azt hittk, hogy a Safety Car tbbszri megjelense a Ferrarinak kedvezett, pedig ennek homlokegyenest az ellenkezje volt igaz. Schumacher szmra annl rosszabbul alakult a helyzet, minl tbb szakaszra oszlott a tv; minden szakaszhatr (boxkills illetve a Safety Car tvozsa) utn jra meg kellett kzdenie a hideg gumikkal. Miutn a 4. kr vgn kiment a biztonsgi aut, Schumacher rendre 3.948 (!!!), 1.771, s 1.088 msodperccel autzott lassabb krt Rikknennl, s csak ezutn kezdett stabilizldni kztk a krid. Ebben egybknt nem is maga az idklnbsg a legfontosabb tnyez, hanem az, hogy Rikknen (valamint Montoya) emiatt kerlt knnyedn a Ferrari el; ha Schumacher ell marad, ksbbi boxkillsai miatt valsznleg nem tudjk megelzni. Rikknen is tudta ezt, az jraindtsok eltt ezrt trkkztt annyit, nehogy Schumacher fel tudja melegteni a gumikat. Ez persze szemernyit sem vltoztat azon, hogy Rikknen jogosan nyerte meg a versenyt, hiszen volt az, aki maximlisan kihasznlta a lehetsgeit (ugyanerre a vele azonos felttelekkel indul David Coulthard pldul nem volt kpes).

***

Vgezetl egy rvid kitr magrl a Belga Nagydjrl. Mindenki kedvenct, Spt termszetesen az egsz Forma-1-es kzssg szvesen ltta viszont a versenynaptrban, a htvge azonban nem volt mentes a helyi folklrt sznest hagyomnyos rendri atrocitsoktl.

Hogy mirt kellett a bemelegt kr startja utn eltvoltani az FIA ltal akreditlt helyrl, a La Source a munkjukat vgz fotsokat, rejtly. A krds azrt nem vicces, mert a belga rendrsg a jelek szerint pikkelnek a fnykpszekre; 1985-ben s 1999-ben ugyanez mr szintn megtrtnt, s a mostani eset utn sok neves gynksg is arra az llspontra jutott, hogy tbb nem rdemes elutazniuk Spba - annl is inkbb, hogy ilyesmi mshol soha sem fordul el. Mrpedig nyilvnossg nlkl egy verseny hallra van tlve.

kes pldja ez a trtnet annak, hogy miknt lehet a pozitv reklmot tfordtani negatv reklmba; a fotsok ugyan egyelre fknt szakmai belgy, az viszont a kznsgnek is fel fog tnni, hogy a 2004-es Belga Nagydj rajtjrl alig kszltek fnykpek.

 
Legkzelebbi futam

2004.Oktber 10.



Suzuka (Japn)

l Kzvetts:RTL Klub
Oktber 9. 13:40 Idmr edzs
Oktber 10. 13:40 Verseny

 
Hny ra van?
 

This free script provided by
JavaScript Kit

Partner oldalak
 
Linkek
 
Baumgartner Zsolt
Baumgartner Zsolt Oldala
 
Versenyplyk
 
Szmll
 
Reklmcsere
ReklmCsere - reklmozza ingyen weboldalt!
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!