Hírek : Belga Nagydíj: Előzetes |
Belga Nagydíj: Előzetes
2004.08.26. 17:14
Egy év szünet után tér vissza az F1 a mindig eseménydús Spa-Francorchamps-i pályára, ahol eldőlhet, Michael Schumacher megszerzi-e hetedik világbajnoki címét. A hétvégi viadal minden bizonnyal hatalmas izgalmakat hoz, főleg ha eső lesz a pályán.
A Belga Nagydíj története hosszú időre vezethető vissza, hiszen a Formula-1 több mint 50 éves fennállása óta szinte minden évben jelen volt a sportban. Azonban a versenyzés még korábban kezdődött meg a helyszínen, egészen 1920-ra nyúlnak vissza a szálak, mikor a háromszög alakban elterülő Malmedy, Stavelot, és Francorchamps városát összekötő úton rendezték meg az első ’futamot’. Az azt követő év augusztusában további módosításokat végeztek a vonalvezetésen, ám akkor nem autók, hanem motorok szálltak harcba az elsőségért, a kis érdeklődés miatt. Az autók csak később, 1922-ben mutatkoztak be Spa-ban.
Bár a Formula-1 roppant népszerű az országban, csak kevés hazai sikeres versenyzőjük született. Két nevet mindenképpen meg kell említeni, Thierry Boutsent, és Jacky Ickx-et, akik hazai pályán győzedelmeskedni tudtak, a belgák legnagyobb örömére. Azonban ketten együtt is csak 11 futamgyőzelmet tudhatnak maguk mögött.
Azonban nem csak ez a két belga versenyző vett részt a Formula-1-es szériában. Összesen 19 pilótát tartanak számon, akik próbát tettek a motorsport királykategóriájában. Közülük kettőnek nem sikerült kvalifikálnia magát versenyre, míg a többieket inkább más kategóriákból ismerhetjük.
Ickx-et tartják a legsikeresebb belga versenyzőnek, aki egy sportújságíró fiaként először motorkerékpáron próbálkozott, majd 22 évesen már el is jutott a hőn áhított Formula-1-ig. Számára a világbajnokság mindössze formalitás volt, pedig elkötelezettsége, kitartása, az autóismerete kimagasló volt, ám legnagyobb erőssége az esőben való vezetés volt. Ha rázendített, akkor mindig számolni kellett vele. Ugyan soha nem tartották világbajnoki esélyesnek, mégis a második helyen végzett a bajnokságban 1969-ben és 1970-ben.
Sokak őt tartják a valaha volt legjobb versenyzőnek, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy hat alkalommal győzött a Le Mans-i 24 órás versenyen. A második világháborús veterán ejtőernyős, Olivier Gendebien, aki Ickx-hez hasonlóan Ferrari versenyző volt, összesen négyszer diadalmaskodott Le Mans-ban.
Annak ellenére, hogy Spa-Francorchams a Formula-1 talán legkedveltebb helyszíne, a belga Nagydíjat volt, mikor nem itt rendezték meg. Az első húsz futamnak Spa adott helyet – három esettől eltekintve, mikor Masta, Burnenville, és Stavelot kapott lehetőséget – ám a tragikus halálesetek, és az egyre nagyobb sebességek, melyek további végzetes balesetekhez vezettek volna, arra ösztönözték a szervezőket, hogy elvigyék a versenyt más pályákra. Így kerülhetett a futam Nivelles-be, és Zolderbe, mielőtt a komoly átalakításokon átesett spa-i ringre visszatérhetett. Ezért történhetett meg az, hogy az eddigi 49 Belga Nagydíjból 37-et Spa-ban, tizet Zolderben, és kettőt Nivelles-ben rendeztek meg.
A spa-i pálya több érdekesség miatt is beírta magát az évkönyvekbe. 1985-ben két alkalommal látogatott el a száguldó cirkusz világa a pályára, mivel az eredeti júniusi időpontra a pálya aszfaltja nem volt megfelelő, így szeptemberre halasztották a futamot, amit Ayrton Senna a Renault erőforrással hajtott Lotus-ával meg is nyert. Spa a Formula-1 harmadik legtöbbet használt pályája, Monaco és Monza után, míg a leghosszabb vonalvezetéssel büszkélkedhet, a maga 6.973 km-es hosszával, miután az idei évben plusz 10 méterrel megtoldották.
A Ferrari istálló versenyzője, Rubens Barrichello – aki bízik a győzelemben – vált a legfiatalabb pole pozíció győztesévé, mikor 1994-ben egy Jordan volánja mögött ülve, 22 évesen megszerezte élete első rajtelsőségét. Ez volt Eddie Jordan alakulatának első pole-ja a Formula-1-ben. Michael Schumacher szintén ezzel a csapattal mutatkozott be a motorsport királykategóriájában, miután Eddie bizalmat szavazott a fiatal németnek. Azóta Michael rengeteget fejlődött, szinte minden rekordot megdöntött, és a hétvégi versenyen jó eséllyel pályázik arra, hogy megszerezze immáron hetedik bajnoki címét.
Egészen 2002-ig a néhai Ayrton Senna volt a legsikeresebb versenyző a belga pályán, a maga öt győzelmével, melyet zsinórban a pole pozícióból szerzett meg. Azonban Michael Schumacher tavaly előtti győzelme újabb rekordot hozott, mellyel a német hat győzelemmel átvette a vezetést – melybe nem tartozik bele az 1994-es sikere, mikor diszkvalifikálták.
Jim Clark négy alaklommal hódította el az elsőséget, ő is egymás utáni években, beleértve az 1963-as sikerét, mikor több mint egy kör előnnyel végzett az élen Bruce McLaren előtt. Damon Hill, és Juan Manuel Fangio három-három alkalommal diadalmaskodott – előbbi egyik győzelmét akkor szerezte, mikor Michael Schumachert kizárták. Hill azon a versenyen egyetlen egyszer sem vezetett a futamon.
A tavalyi évben a Formula-1 nem látogatott el a pályára – a dohányreklámok tilalma miatt – ám azóta kisebb módosításokat eszközöltek a vonalvezetésen. A buszmegálló szekciót átalakították a könnyebb előzés érdekében, így a pálya hossza kicsit megnyúlt. Az Eau Rouge a ring legkomolyabb kihívást jelentő kanyarja, mely kimagasló beállításokat követel meg az autóktól. További ismert kanyarok találhatók a pályán, beleértve a célegyenes utáni visszafordítót, mely 1998-ban hatalmas tömegbaleset helyszínéül szolgált – a valaha volt legnagyobb karambol történt ekkor a Formula-1-ben.
Az idei évben az Eau Rouge-ban az előzetes számítások szerint közel 310km/h sebességgel haladnak majd a versenyautók, mely 30km/h-val nagyobb, mint 1997-ben volt, az autók és az abroncsok fejlődésének köszönhetően.
Az esőről sem szabad megfeledkeznünk, ami bármikor elérheti a pályát. A Belga Nagydíj általában esős szokott lenni, emlékezzünk csak vissza a mindenki által ismert 1998-as futamra, mikor a rajtot követően hatalmas baleset alakult ki a szinte vakságot okozó vízfüggönyök miatt. Az ominózus versenyen Damon Hill nyert, csapattárs Ralf Schumacher előtt, ezzel megszerezve a Jordan istálló első futamelsőségét. Ki felejtené el David Coulthard és Michael Schumacher balesetét, miután komoly balhé alakult ki a boxban.
Ahogy azt már említettük, Michael Schumacher a hétvégén könnyen megszerezheti hetedik világbajnoki címét, ha a Belga Nagydíjon elsőként ér célba. Ezzel a német versenyző az idei évben tizenharmadik győzelmét aratná, mely páratlan eredmény a Formula-1-ben. Azonban nem szabad megfeledkezünk azokról a versenyzőkről, akik megállíthatják Michael. Gondoljunk csak saját csapattársára, Rubens Barrichellora, aki már alig várja, hogy az idei évben megszerezze első győzelmét. A BAR-Honda üdvöskéje, Jenson Button is esélyes a hétvégi viadalon, míg a Renault-t, a Williams-t és a McLarent sem szabad leírnunk.
Mint azt láthatjuk is, az idei bajnokság tizennegyedik állomása minden szempontból fergeteges lesz!
|