Hrek : A5 Szubjektv - Hungaroringi Grbe Tkr |
A5 Szubjektv - Hungaroringi Grbe Tkr
2004.08.19. 18:43
A Ferrari a Hungaroringen zsinrban hatodik VB-cmt is bezsebelte, miutn porr zzta az ellenfeleit azon a plyn, ahol a legsebezhetbbnek tartottk. Ezek utn aligha frhet ktsg hozz, hogy kivtel nlkl mindenben a Ferrari-Bridgestone-Schumacher triumvirtus a legjobb - de hov vezet ez?
Utlag persze knny okosnak lenni, de tulajdonkppen az lett volna a furcsa, ha a Ferrari a Hungaroringen nem arat kitses gyzelmet. A tavalyi fiask utn, amikor Fernando Alonso egy knnyed tnclpssel megkerlte Michael Schumacher autjt, a Ferrari jtt az ellenfeleknek ezzel a htvgi erdemonstrcival. Ahogy Sepangban, gy a Hungaringen is csrjban kellett elfojtaniuk a tbbiek prblkozsait, mert nincs annl hatsosabb, mint akkor s ott csapst mrni rjuk, amikor s ahol azt a legkevsb vrjk. Magyarorszgi produkcijval a Ferrari tudatosan demoralizlta a kihvit, akik most mltn rezhetik gy, hogy ha itt nem sikerlt legyznik Schumachert s trsait, legkzelebb mr prblkozniuk sem rdemes vele (a sepangi msorszm hasonl hatsa mostanig kitartott).
Az elads tkletesen sikerlt. Michael Schumacher a htvgi legels mrt krvel azonnal 2.4 msodpercet (!) vert az addigi legjobb ideredmnyre, Rubens Barrichello a szombati elkvalifikcin 1:18.436-tal olyan etalont lltott fel, aminek a tbbiek nyomba sem rhettek, aztn Schumacher az idmrn lazn lenylta az els rajtkockt. Az nem klnsebben meglep, hogy a Ferrari a versenyen egy teljes msodperccel gyorsabb volt mindenki msnl (ezt megszokhattuk); a csapat szmra az hozta az igazi ttrst, hogy edzskrlmnyek kztt, egyetlen krben is produklni tudtk a klnbsget, mert erre a Bridgestone-ok eddig nem voltak alkalmasak.
Ezek utn aligha ktsges, hogy - ami a versenyzst illeti - jelenleg mindenben a Ferrari-Bridgestone-Schumacher triumvirtus a legjobb. Az rdem pedig teljes mrtkben ket illeti meg, azt a hihetetlenl alapos, lelkiismeretes, megalkuvst nem tr munkt dicsri, amit a csapat valamennyi tagja vgez Jean Todtl a legutols szerelig. A tlzott siker persze npszertlen, mindig is az volt. Manapsg divatos szidni a Ferrarit, mert hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy mi mindenen mentek keresztl az 1979 s 2000 kztti nsges vekben. Amikor fintorgunk Schumacher jabb, x+1-edik gyzelmn, jusson esznkbe, hogy ez mg "csak" az tdik igazn sikeres szezonja a Ferrarinl; eltte (ha 2000-et nyilvnval okokbl ide is, oda is beszmtjuk) pontosan ugyanennyi nehz, vrakozsokkal teli idnyt versenyzett vgig risi nyomssal a vllain. Amikor 1996-ban a Ferrarihoz szegdtt, Schumacher kockzatos befektetsre sznta el magt: elhagyott egy olyan csapatot (a Benettont), ahol nagy valsznsggel ismt vilgbajnok lehetett volna, egy olyanrt, amelyrl tudta, hogy kezdetben sokig csak kszkdni fog. Senkitl nem kapott r garancit, hogy ez a befektets megtrl, s elg az Eddie Irvine/Jaguar vagy Jacques Villeneuve/BAR pldkra gondolni, ha ltni akarjuk, mit veszthetett volna. Aki a kockzat, az a siker - ez gy mltnyos.
Annl is inkbb, hogy Schumacher nem egyszeren msok kezbe adta a sorst, hanem maga is tevkenyen rszt vett az alaktsban. A htvgn megkrdeztem Pierre Dupasquier-t, a Michelin fgurujt, hogy osztja-e azt a kzkelet vlemnyt, amely szerint a Ferrari kpessgeinek valdi mrcje Barrichello teljestmnye, a tbblet pedig Schumachernek ksznhet. Azt felelte, sokkal rosszabb a helyzet, mert a Ferrari Schumacher nlkl sohasem jutott volna el idig, azaz a hozzjrulsa hjn Barrichello most erre sem lenne kpes. Ami termszetesen nem cskkenti a csapat rdemeit; ebben a gpezetben minden egyes csavarnak megvan a maga szerepe, de alapveten a perfekcionista szellemisg az, ami a f hajtert biztostja. Jl pldzza ezt a Shell szerepe a Ferrarinl. A tbbi alakulat vgeredmnyben kasztni-motor-aut hrmasban gondolkodik, a Ferrari az egyetlen, amely kiemelt krltekintssel kezeli a benzin s a kenanyagok krdst. Ez nem puszta PR: a Shellnek kihelyezett laboratriuma van a nagydjak helysznn, s az ott dolgoz hrom szakembernek komoly szerep jut abban, hogy a tmr benzinnek ksznheten a Ferrari a vetlytrsak autinl kevesebbet fogyaszt, ami aztn hatkonyabb boxtaktikt tesz lehetv. A maranelli gpezet szntelenl ugyanolyan alapossggal dolgozik, fggetlenl attl, hogy ppen mekkora a csapat elnye, de ernyk a mrtktarts is, sohasem ragadtatjk magukat tlkapsokra (Schumacher pldul simn revansot vehetett volna Alonsn azzal, hogy lekrzi, mert knnyedn autzott 1:19-es krket, 42 kre mgis 1:20.5-nl lassabb volt; az rzelem ugyanis nem kerekedhet az rtelem fl).
Amg a tbbiek nem aknzzk ki ugyanilyen hatkonysggal a sajt erforrsaikat, egy szt sem szlhatnak. A baj csak az, hogy a Ferrarinak most maradt t versenye, amit lnyegben tt nlkl csinlhatnak vgig; ez pedig 2005-re ismt ket hozza lpselnybe.
***
Most, hogy ennyit mltattuk a Ferrari munkjt, rdemes alulnzetbl is rpillantanunk egy kicsit a sikereikre. vtizedekig igaz volt, hogy a Ferrari sikere a Forma-1 sikere is; ez a tzis azonban, gy vlem, mostanra ersen ktsgess vlt. Ha nagyon egyszeren akarjuk feltenni a krdst: a mrtktelen professzionalizmus nem li-e ki teljesen az lvezetet a sportbl?
Egyik kollgm pp a htvgn emlegetett egy jpofa fnykpet, amelyen Teddy Mayer s Carlos Reutemann lthat, mikzben egy McLaren oldaln lve dmznak. Kpzeljk el ugyanezt ma, Ron Dennis-szel s Michael Schumacherrel! Taln bennem van a hiba, de nekem nem megy...
Hogy mi vltozott az 1970-es vek ta? Egyszer lenne azzal elintzni a krdst, hogy a Forma-1 - mint minden profi sport - elzletiesedett, a tkvel prhuzamosan megntt a tt is, blablabla. Ez mind igaz, azonban sszetettebb a helyzet. rzsem szerint az trtnt, mint a rgi viccbl ismert kt cipbolttal: amg mindkett ugyanannyirt adja a portkjt, marad az egyensly, de amint az egyik cskkenti az rat, nincs meglls, az rversenyt tbb lehetetlen kzben tartani. Harminc vvel ezeltt a versenyzs olyan szenvedly volt, mint a blyeggyjts vagy a cllvszet; megszllottsg kellett hozz, de mivel a piltk imdtak lni (a sz mindenre kiterjed rtelmben), csak - mondjuk - 70%-ban koncentrltak r, a maradk 30%-ot meghagytk egyb szrakozsra. Ez mindaddig mkdtt is, amg valaki nem kezdte el 71%-ra emelni a versenyzsre irnyul figyelmt, mert akkor a tbbiek knytelenek voltak fellpni 72%-ra, s gy tovbb (aki pedig nem tudta ezt megtenni, a termszetes kivlasztds ldozatul esett). Igen m, de a piltk karaktert leginkbb ppen az a bizonyos 30% jelentette meg a kznsg szmra, ha gy tetszik, azt szerettk vagy utltk bennk az emberek. Ebbl a 30%-bl pedig mra legfeljebb 1% maradt, s az is a kzismerten elidegent TV-kpernykn keresztl jelenik meg, a kznsg teht hs-vr emberek helyett legfeljebb robotokat lt, azokat is ritkn.
Amikor megkrdeztem tle, hogy kzelebb kell-e hozni a Forma-1-et a rajongkhoz, Mark Webber - akinek idn tbb erre irnyul trekvse is volt - meglepetsemre nem vlaszolt egyrtelm igennel. Azzal rvelt, hogy nem szabad mindenkit a versenyzk kzelbe engedni, mert klnben azok sem fogjk klnlegesnek rezni magukat, akiknek sikerl. Mgis milyen hozzlls ez?! Annak idejn nem azrt akartunk tallkozni Ayrton Sennval vagy Nigel Mansellel, hogy klnlegesnek rezzk magunkat, hanem azrt, hogy legyen rluk szemlyes benyomsunk, s lehetsg szerint megismerjk ket. Egybknt meg minek kpzeli magt ez hsz ember, ha azt hiszik, valaki mr attl klnlegess vlik, hogy tallkozik velk? Az autsport mindig az egrl szlt, idig rendben van, de az nhittsgnek is van hatra Az exkluzivits pedig a sajt ignye, nem a kznsg.
Elfogadom, hogy sohasem fogjuk ltni, amint Dennis s Schumacher egytt dmzik az MP4-19B oldaldobozn. A vilg megvltozott, ezen hibaval keseregni, m ha npszer akar maradni, a Forma-1-nek szrakoztatnak kell lennie, s ez igen nehz anlkl, hogy legalbb a szerepli annak talljk. A versenyzk pedig vek ta mg a paddock-ban is szinte gy bujklnak, hogy tvcsves puskval sem lehet megtallni ket.
Visszakanyarodva oda, ahonnan indult a gondolatmenet: nem, nem teljesen a Ferrari hibja, hogy a Forma-1-en eluralkodott a professzionalizmus. k csak megtettk a kvetkez lpst egy olyan ton, amely vtizedekkel ezeltt kezddtt, de amirl egyre kevsb tudom, meddig tarthat s hova vezethet mg. Jl emlkszem, milyen jl mulattam, amikor nyolc vvel ezeltt Hockenheimban tanja voltam, hogy a Minardi szereli este a kivilgtott clegyenesben fociztak nevetglve, mikzben a boxutca falra odavetett kazetts magnbl szlt a zene; mai szemmel nzve mr ez is elkpzelhetetlennek tnik.
s mgis: mi ebben olyan elkpzelhetetlen? Szlljunk magunkba...
***
Ego krdse persze az is, ahogy Jenson Button tsomfordlt a Williamshez. Nem ll szndkomban tl sok bett pazarolni a tmra, mert lergott csont, s tlsgosan szigor vlemnyt sem akarok nyilvntani, hiszen nem ismerhetek minden rszletet.
De: manapsg minden Forma-1-es istllnak szksge van egy zszlvivre, egy olyan versenyzre, aki motivlja a csapatot abban az rtelemben, hogy a srcok a plyn, a boxban, a gyrban egytl-egyig szvesen izzadtra dolgozzk magukat a sikerrt - csakis azrt, mert hisznek benne. Michael Schumacher esete a Bennettonnal meg a Ferrarival tkletesen bebizonytotta, hogy hossz tvon ez a gyzelem kulcsa; Flavio Briatore most ezt prblja eljtszani Fernando Alonsval, s David Richardsnak ez volt a terve Jenson Buttonnal.
Ennek szmtalan elnye van a versenyz szmra, amit azonban nem adnak ingyen, mert felelssggel is jr szmra. Ha gy tetszik: nem tojhat magasrl annak a 3-400 embernek a fejre, akik rte dolgoznak hajnaltl napestig. Button pedig ezt tette, s ezzel kihzta a talajt a BAR lba all. Mostantl teljesen mindegy, hogy megy-e vagy marad, mert soha tbb nem lesz kpes gy sztklni a csapatot, mint eddig. Az egszben az a legfelhbortbb, hogy nem kzlte elre a szndkt a fnkeivel; Richards a Frank Williamstl kapott faxbl rteslt a trtntekrl (s utna elkvetett nhny meggondolatlansgot, de ez egy msik trtnet). Ezek utn nagyon remlem, hogy Button s menedzsmentje csakis azrt jrt el gy, mert nem volt ms vlasztsuk, azaz nem akartak lehetsget hagyni a BAR-nak a szerzdsben hagyott rs betmsre.
A sztori mindenesetre sokat elrul arrl, hogy a versenyzk mennyire tartjk fontosnak a sajt szerepket a csapaton bell. Button nyilvnvalan az egsz BAR fl helyezi magt, s megfeledkezik rla, hogy a httrben rte dolgoz emberek nlkl nem jutott volna el idig. Tartozik nekik; ez nem a legjobb mdja a trlesztsnek.
Egyesek azzal igyekeztek a vdelmre kelni, hogy egy versenyz plyafutsa rvid, ezrt nem engedhet meg magnak vakvgnyokat. n azonban gy gondolom, nincs kirlyi t, semmit sem adnak ingyen, s aki nem hajland vllalni a kockzatot, nem rdemli meg a sikert sem. Lsd Michael Schumacher; mi lett volna, ha kt v utn eljn a Ferraritl? Sem , sem a csapata nem tartana itt.
|