Hrek : Futamelzetes - Magyar GP |
Futamelzetes - Magyar GP
2004.08.12. 00:04
Kanyargs plya, kanyargs ellet: a htvgi Magyar Nagydjat megelz nyri sznetben annyi vratlan fordulat trtnt, amennyi elg egy egsz szezonra. A Toyotnl Zonta vltotta da Mattt, Jenson Button williamses tigazolsa pedig megrzta az egsz Forma-1-et. De vajon elbukik-e a Ferrari?
Kanyargs plya, kanyargs ellet: a htvgi Magyar Nagydjat megelz nyri sznetben annyi vratlan fordulat trtnt, amennyi elg egy egsz szezonra.
Elszr az rzta fel nyri tespedtsgbl a Forma-1-et, hogy bejelentettk a sport legrosszabbul titkolt tigazolst, vagyis azt, hogy Mark Webber valban a Williamsnl folytatja a plyafutst, s ezzel prhuzamosan napvilgra kerlt Giancarlo Fisichella s a Renault alig meglepbb frigye is. A Toyotnl vgrehajtott tszervezsek viszont mr vratlanul rtk a kzvlemnyt; kiderlt, hogy Cristiano da Mattt azonnali hatllyal lecserltk Ricardo Zontra, Norbert Kreyert s az ltalnos igazgat Ange Pasqualit pedig menesztettk a vezrkarbl.
Az igazi cmlapsztori mgsem ez volt, hanem Jenson Button cserbenhagysos tigazolsa. A BAR s a Williams vitja mg biztosan sokig elhzdik, az FIA azonban semleges llspontra helyezkedett az gyben, burkoltan azzal szllva skra a grove-i istll mellett, hogy a hivatalos cstrtki sajttjkoztatra Buttont s Webbert hvta meg. A Hungaroring paddockjban ez lesz a legfbb beszdtma, semmi ktsg.
A Forma-1 egybknt a Nmet Nagydj ta nyri lmt aludta, a teszttilalomnak ksznheten valamelyest kipihenhette magt a csapatok hajszolt szemlyzete. A McLaren-es David Coulthard szerint a sznet "minden utaz szmra alkalmat adott az akkumultorok feltltsre s arra, hogy tallkozhasson a csaldjval s a bartaival."
A tesztels hinya miatt viszont lassult a fejlesztsek teme is, hiszen az jtsokat nem lehetett a plyn kiprblni. "Az augusztusi tesztsznet rvn az autkat rint vltoztatsok lehetsgei ebben, illetve az ezt kzvetlenl kvet idszakban behatroltak voltak" - ersti meg a Renault motorokrt felels technikai igazgatja, Rob White. A Michelin s a Bridgestone a hungaroringi gumivlasztst knytelen volt a jlius kzepn, Jerezben rendezett teszt kzben szerzett informcikra hagyatkozva vglegesteni.
A msodik Monaco
A 19. Magyar Nagydjat azon a Hungaroringen rendezik meg, amely a tavalyi verseny eltt trtnete legtfogbb tptsn ment keresztl. Az immr 4381 mter hossz plya (elzleg 3975 mteres volt) eldjhez kpest tbb elzsi lehetsget knl, m ezek tbbsge gy is fiktv, az aszfalt ugyanis keskeny s az idelis ven kvl rendkvl poros.
A versenyzk nagy rsze furcsa mdon mgis szvesen jn ide. "Szeretem a Hungaroringet, mert teljesen ms, mint a tbbi Forma-1-es plya" - mondja Antonio Pizzonia, aki Ralf Schumacher elhzd tvollte miatt a htvgn ismt belhet a Williamsbe. "A sok kanyarnak ksznheten nagyon lvezetes vezetni rajta, csak nem knyelmes, mert a burkolata elg hepehups" - fejti ki nmileg bvebben a renault-s Jarno Trulli, mg Coulthard hozzteszi: "elzni alig lehet, a plya ritmusa viszont lendletes, ezrt izgalmas rajta a vezets." Az ellenpontot Juan-Pablo Montoya kpviseli, aki szerint a Hungaroring az talaktsokat kveten is "tl kacskarings, lass, olyan, mint egy gokartplya."
Sokan osztjk azt a vlemnyt, hogy a Hungaroring Monachoz hasonlt. Ez abban az rtelemben helytll is, hogy rengeteg rajta a kanyar, alig tartalmaz egyenest, s az elzsi nehzsgek miatt klnsen nagy hangslyt fektet a j rajtpozcira. Ms szempontokbl azonban - pldul a gumikbl - teljesen ms.
A versenyzk szmra kt okbl komoly erprba a Magyar Nagydj. Az egyik a szoksos augusztusi hsg. "Magyarorszgon mindig kulcsfontossg a megfelel fizikai felkszltsg, mert hagyomnyosan szrnyen meleg van, s a kanyarok egyms utni sorozata meg az lland sebessgvltsok ppgy prbra teszik az llkpessget, mint Monacban" - magyarzza Coulthard.
A msikat maguk a kanyarok jelentik, amelyek - teszi hozz Fernando Alonso - "elg lassak, de a teljes krn t nagyon nehz az sszeset jl eltallni: ez csak igen precz vezetsi stlussal lehetsges. Van ngy-t olyan egymst kvet kanyar, ahol ha az egyiket elrontod, az a kvetkezkre is kihat, ezrt a legkisebb hibt sem engedheted meg magadnak."
Megfelel rmenssggel azrt elzni is lehet a Hungaroringen, amint azt Kimi Rikknen ltvnyosan demonstrlta kt vvel ezeltt. "A legjobb lehetsget az els kt kanyar knlja, illetve az j 12-es szm, amit a tavalyi verseny eltt tptettek" - mondja a finn sztr, akinek tradicionlisan rengeteg honfitrsa ltogat ki a Hungaroringre, ezrt az szmra bevallottan mr-mr hazai plynak szmt.
Hogy mirt szeretik mg a versenyzk a Magyar Nagydjat? Button egy msik aspektusra is rvilgt: "Budapest csodlatos vros, s a versenyhtvge alatt fantasztikus a hangulat, hiszen a kznsg nagyon lelkes."
A (leszort)er legyen veled!
A Hungaroring nem csak a versenyzktl kvetel folyamatos koncentrcit. Ahogy Frank Williams tallan megfogalmazza: "Rszben a ktelez forrsg az oka, de azt hiszem, a Hungaroring olyan plya, amelyen az rkezs pillanattl az induls pillanatig hihetetlenl kemny munkra van szksg."
Ez termszetesen a mrnkkre is vonatkozik. "A leszort-ernek maximlisnak, a motornak pedig nyomatkosnak kell lennie, a lerk viszont kevsb szmtanak" - mondja Alonso, a tavalyi Magyar Nagydj gyztese. - "A lass kanyarokban megfelel mechanikai tapadsra, utnuk j kigyorstsi kszsgre van szksg. A msik, amire klns figyelmet kell fordtanunk, a gumik: Magyarorszgon krltekintbben kell vigyzni rjuk, mint Monacban."
A Hungaroringnek sszesen 16 kanyarja van, de rdekes mdon egyik sem kifejezetten lass - legfeljebb a clegyenes vgn tallhat esik ebbe a kategriba, amit gy 90 km/rval lehet bevenni. tben 100 km/ra alatti, s mindssze kettben 200 km/ra fltti a kanyarvteli sebessg.
"A motorokat ltalban szlssgesen nagy terhels ri ezen a versenyen" - magyarzza a BMW technikai igazgatja, Mario Theissen. - "A hts egyrszt a magas hmrsklet miatt nehzkes, msrszt azrt, mert nincsenek elg hossz egyenesek, ahol a motorok regenerldhatnnak. A krnyken szllong por viszont, ami a tapadsban mindig problmkat okoz, a motorokra nem jelent veszlyt."
A Hungaroringen a kr sszesen 51 szzalka padlgzos.
Hrom a magyar igazsg
A plya nyzza a gumikat - mr csak azrt is, mert ms helysznekhez kpest mg ma is viszonylag ritkn mennek rajta nagyteljestmny autkkal, ezrt kezdetben porosnak szmt.
"Elszr elkerlhetetlenl csszs, br a htvge folyamn drmaian javul az llapota" - ismeri el Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatja. - "Az abroncsok azonban akkor is jelents erhatsoknak vannak kitve, amikor az aszfaltra mr elg gumi kerlt, mert az egyetlen egyenes viszonylag rvid, s az autk folyamatosan forgoldnak az 50 fokos aszfalton."
A Hungaroringhez hasonl vonalvezets Monacban a lgy keverkek is killjk a prbt, itt azonban nem - igaz, az tpts megknnytette a gumigyrtk dolgt. "Korbban hihetetlenl nehz volt megtallni a helyes egyenslyt. Mivel szinte lehetetlen volt elzni, lgy keverk, hatkony edzsgumira volt szksg, ami a versenyen is megllja a helyt. 2003-ban viszont megvltoztak a hangslyok, az tpts megknnytette az elzst" - magyarzza Pascal Vasselon, Dupasquier kollgja. - "Emiatt olyan keverkeket vlaszthatunk, amelyek jobban illenek a versenykrlmnyekhez."
A Michelin tavaly kitssel gyztt a Bridgestone felett: az utbbi gumikon csak a 8. helyen clba kullog Michael Schumacher kerlt be a pontszerzk kz, akinek azt a megalztatst is el kellett szenvednie, hogy az els gyzelmt arat Fernando Alonso lekrzte. Valamelyest rnyalja a kpet, hogy a httrben ekkor mr kirobbanban volt az ellenfelek ltal a megengedettnl szlesebbnek vlt els Michelinek miatti botrny.
A Bridgestone bzik benne, hogy idn revansot vehet a tavalyi veresgrt, a technikai igazgat Hisao Suganuma szerint a legutbbi jerezi tesztelsen "jelents elrelpst tettnk a fejlesztsi programunkban." rdekes, hogy a Bridgestone-nal szemben a Michelin nem a skla lgy, hanem a kzepes felrl vlasztott gumikeverket a Hungaroringre. Ha a meteorolgusoknak igazuk lesz - azaz pnteken, szombat reggel s a vasrnapi versenyen esni fog - az a Bridgestone malmra hajthatja a vizet (a Magyar Nagydjak trtnetben eddig csak egyszer, az 1998-as pnteki els szabadedzsen esett az es).
Egybknt a plyn is hrom a magyar igazsg, amennyiben a Hungaroringen vrhatan a hrom boxkills lesz a nyer. 10 kg tbbletbenzinrt cserbe elg nagy, krnknt mintegy 0.41 msodperces idvesztesggel kell szmolni.
A Ferrari gyenge pontja?
Az ellenfelek a Malajziai Nagydj ta meg vannak gyzdve rla, hogy ha valahol, a Ferrari a Hungaroringen verhet. Ez az elgondols egyrszt az idei monaci tapasztalatokon nyugszik, valamint a csapat tavalyi magyarorszgi veresgn - csakhogy ebben az vben a Ferrari egszen ms helyzetben van. A Bridgestone magra tallt, az F2004 tengelytvja rvidebb az F2003-GA-nl, s a Ferrari minden szempontbl cscsformban van. Mi sem bizonytja ezt jobban, mint az, hogy mr a htvgn elhdthatjk a konstruktri VB-cmet - pedig htra lesz mg t msik fordul. Az uralmuk amiatt srlhet, hogy a vgs gyzelem biztos tudatban abbahagytk a 2004-es aut fejlesztst, ez azonban a jvre nzve megtveszt lehet.
A kzvlemny a Renault-t tartja a Ferrari f kihvjnak, s nem vletlenl. Az R24-hez bizonyra illik a Hungaroring, ahogy illett hozz Monaco is, radsul a htvgn jabb aerodinamikai fejlesztsekkel, valamint az j, D-specifikcij RS24 motorral szerelik fel (a C-specifikcit tugrottk, az egy ksrleti V10-es volt). Fernando Alonso tavaly ragyogan vezetett, Jarno Trullinak viszont nem fekdt igazn a plya.
A BAR fltt ott a villog krdjel Button bejelentse miatt, mert az minden bizonnyal felbortotta az egyenslyt a csapatnl, s csodaszmba menne, ha nem trte volna meg a lendletket. Ehhez hozzjn, hogy a BAR-hoz eleve kevsb passzol a Hungaroring, mint a legnagyobb ellenflknt szmon tartott Renault-hoz. ami a konstruktri sszetett szempontjbl balszerencss krlmny. A brackley-i istll emellett azrt is jelents erprba eltt ll, mert a sajt a htvgn a szoksosnl is lnkebb figyelemmel fogja kvetni a mozgsukat.
A Williams s a McLaren kztt folytatdik a harc a konstruktri 4. helyrt. Az elmlt idszakban mindkt csapat fejldtt, m hiba szerzett tbb pontot, a Williams lpshtrnyban van. Ralf Schumacher tvollte szemltomst megviseli ket, a McLaren ltvnyos fejldse pedig komoly lelki csapst mrt rjuk. A Williams a Hungaroringen elbcszik a "rozmrtl", ugyanis hagyomnyos kialakts orr-rsszel szerelik fel az FW26-ot. A McLaren kzben rohan elre az MP4-19B-vel.
A tbbiek? Sok fog mlni a gumikon, mert a Hungaroringen az tlagosnl tbb a kockzati tnyez, gy nagyobb a valsznsge annak is, hogy valamelyik gyrt mellfog. Ha pedig elered az es, az sszes eslylatolgatst btran kidobhatjuk a kukba...
|