|
Kell a j plya | A Forma-1-ben manapsg az lland szablymdostsok krdse veri fel a legnagyobb port, amitl a jelek szerint taln meg is vakultunk kiss. Pedig a Nmet Nagydj felnyithatta a szemnket: hiba cskkentjk az aerodinamika szerept, hiba igyeksznk rontani a gumik tapadst, mert ha nem vltoztatunk a versenyplyk adottsgain, aligha lesz rsznk tbb elzsben.
A szablymdostsok hrom f motivcija - a kltsgcskkents, a biztonsg javtsa s a kzdelem ltvnyosabb ttele - kzl a kznsget leginkbb az utols rinti kzvetlenl, mert a tbbi fontos ugyan, mgis inkbb a Forma-1 belgyei kz tartozik. Mr tbbszr kifejtettem, hogy egy tlagos nz szerintem semmit sem venne szre abbl a nhny szzalkos teljestmnycskkensbl, amit a motorokra vonatkoz szigortsok, vagy az aerodinamikt rint vltoztatsok (pl. a diffzor mretkorltozsa) idznnek el. Ellenben egy j kis adok-kapok, a'la Button-Alonso Hockenheimban, igenis megmozgatja az emberek fantzijt. A kiadsokat kordban kell tartani, hogy a Forma-1 gazdasgilag is letkpes maradjon; a versenyzk biztonsgra vigyzni kell, hiszen az emberlet szent, s klnben is, a kzvlemny manapsg jval finnysabb, mint hajdann, amikor mg mindennaposak voltak a hallos balesetek; m mindez mit sem r, ha a kzdelem nem kti le a kznsg figyelmt.
Ez a krds azrt vlt aktuliss a htvgn, mert Hockenheimban vgre olyan versenyt lthattunk, amely utn senki sem panaszkodhatott az elzsek hinyra. A rend kedvrt alaposan ttanulmnyoztam a futamrl kszlt, hivatalos jegyzknyveket, s nem kevesebb, mint 27 elzst szmoltam ssze. Ezek egytl egyig a plyn zajlottak le: nem csak a boxban, hanem a rajt utni kavarodsban trtnt pozcicserket is figyelmen kvl hagytam. Persze hozzvetleges adatrl van sz, a valsgban valamivel tbb elzs is lehetett, ez azonban a lnyegen nem vltoztat: tlagosan a versenynek kb. minden harmadik percre jutott egy.
Mindennek szmomra kt tanulsga van. Az egyik, hogy az izgalmasabb kzdelemhez nem elg az autkon vltoztatni, mert a plya adottsgainak risi szerepe van a versenyzs minsgben. A skla ellenttes oldaln szerepl Monacban - ami ugyan mai mrcvel nem szmt tipikus F1-es plynak, az llts altmasztsra azonban tkletesen megfelel - idn sszesen t elzs volt. Pedig az autkra vonatkoz technikai elrsok ott is ugyanazok voltak, mint Hockenheimban. QED - mit kellene mg bizonytanunk?
Hogy Monacban mirt ritkbb az elzs, mint egy Minardi az els rajtsorban, jl tudjuk. Az viszont rdekesebb krds, hogy Hockenheimban mirt volt belle olyan sok. Nos, elszr is azrt, mert vonalvezetse miatt a plyn viszonylag csekly az aerodinamika szerepe, azaz az autk egy vetlytrsuk mgtt haladva a leszort er megszokottnl cseklyebb szzalkt vesztik el. Aztn azrt, mert Hockenheimet 2002-ben a modern irnyelveknek megfelelen alaktottk t: megtallhat rajta az a hossz kvzi-egyenes (a Parabolika) majd az azt kvet hajtkanyar, ami elsegti az elzseket, s ami hovatovbb Hermann Tilke vdjegyv vlt (Tilke ugyanezt a fogst alkalmazta Sepangban, Bahreinben s Sanghajban is). Emellett nem mellkes az sem, hogy az aszfaltcsk elg szles.
A plya adottsgai mellett termszetesen ms tnyezknek is szerepk volt abban, hogy a kzdelem izgalmass vlt; nem utolssorban annak, hogy tbb gyors aut - pl. a kt BAR s Barrichello Ferrarija - a kzpmeznybe kerlt. A 27 elzsbl 14-et k hrman hajtottak vgre (Barrichello hetet, Sato ngyet, Button hrmat).
Az egyszer gondolatmenet vgllomsa az a kvetkeztets, hogy a tervezett szablymdostsok vajmi keveset rnek, ha nem terjesztjk ki azokat valamilyen formban a plykra is. Sokat kesergnk, mert a technolgia mra tl modernn vlt, s elnyomta az emberi tnyez szerept, m kzben hajlamosak vagyunk megfeledkezni rla, hogy az elmlt hszegynhny vben bizony a plyk is alaposan megvltoztak. Pedig a kzdelem alaphangjt meghatroz peremfelttelek kz nem csak a technikai szablyzat, hanem az adott verseny helyszne is beletartozik.
Sajnos azonban mr a technikai- s sportszablyzatot is elg nehz tvarilni, holott abban a jtszmban "csak" a csapatok s az FIA vesznek rszt - a plyk tptse viszont ennl is lnyegesen bonyolultabb krds. Az ugyanis hihetetlenl sok pnzbe kerl (emlkezznk vissza, hogy a Hungaroring kifejezetten szerny lptk talaktsa is millirdos beruhzs volt), s nem trl meg, hiszen a Forma-1 vente legfeljebb egyszer tr vissza a plyra. Nem vrhat el az zemeltetktl, hogy csupn ezrt dollrmillikat fordtsanak az talaktsra.
A hockenheimi verseny msik tanulsgaknt azt szrtem le, hogy a TV-kzvetts sznvonalt javtani kell, mert enlkl a nzk gyis elfordulnak a sorozattl, s klnben is, egyrtelmen ez a legolcsbb mdja a kzdelem feldobsnak. Egy TV-nz hnyat lthatott a 27 elzsbl? A tredkt. gy aligha csoda, hogy az emberek hinyoljk a klasszikus prharcokat.
***
Nhny elzst azrt mindenki lthatott, s nmelyik biztosan sokig emlkezetes marad. A magam rszrl Takuma Satnak adtam a szpsgdjat azrt a manverrt, amit Jarno Trulli Renault-jn hajtott vgre a 26. krben. Mark Webber nhny pillanattal ksbbi bebjsa sem volt utols, de ahogy Sato egy jformn nem is ltez rsbe erszakolta be BAR-Hondjt a Parabolika kls vn, attl leesett az llam. Az ilyen elzsek mostanban klnsen ritkk, mert nagy sebessgnl mr vgkpp a versenyzk fejre n az aerodinamika, Sato azonban megmutatta, hogy kell rmenssggel rdemes megkockztatni ket. Mostanra egyrtelmv vlt: Juan-Pablo Montoya utn jabb elzskirly szletett.
Jenson Button s Fernando Alonso csiki-csukija kzben a klasszikus prharcok sorba illeszkedett. Igen tanulsgos volt, hogy Alonso jformn minden krben elrontotta a hajtt, mgis egszen addig maga mgtt tudta tartani Buttont, amg az ravaszul r nem knyszertette az vcserre. Hiba no, a Renault motorvezrlsnek nem akad prja.
***
Hockenheimra vgre krvonalazdott a 2005-s mezny dnt rsze, mert miutn Jarno Trulli vasrnap nszorgalombl bejelentette, hogy elhagyja a Renault-t, bizonyoss vlt, hogy Giancarlo Fisichella a Renault-nl, Mark Webber pedig a Williamsnl folytatja a plyafutst.
Az esemnyek vgre felteheten nhny pillanat alatt kerlt pont, Trulli ugyanis pnteken mg azt nyilatkozta, szeretne a Renault-nl maradni. Igaz, hozztette, hogy akkor "el kellene fogadnom nhny olyan felttelt is, ami nincs nyemre." Kt nappal ksbb bejelentette a tvozst.
Trullit eddig Flavio Briatore cge menedzselte, az utbbi idben azonban mr egyedl trgyal a potencilis munkaadival - felteheten a Toyotval. Br a neve a Williamsnl is felmerlt, mivel Mike Gascoyne s a mr leigazolt Ralf Schumacher is sokat sejteten nyilatkozott rla, valsznnek tnik, hogy a Toyotnl kt ki. Br a magam rszrl korainak tartom, hogy a Toyota sztrokat szerzdtessen, mindez azrt rdekes, mert a Ferrari utn az csapatuk lesz az, ahol a versenyzk egytt a legtbb (a jelenlegi lls szerint ht) futamgyzelemmel dicsekedhetnek.
Egy Ralf Schumacher-Trulli fellls nem (sokkal) kevsb izgalmas, mint egy Rikknen-Montoya, vagy egy Alonso-Fisichella pros. Ha Gascoyne 2005-re vgre tkpes autt tervez, s - ahogy a paddockban rebesgetik - sikerl elcsbtania a Renault-tl korbbi kollgjt, az R24-et meglmod Mark Smith-t, Schumacher s Trulli manvere kifizetdhet. A Hockenheimban debtl TF104B egyelre nem tnt vilgmegvlt konstrukcinak, de mivel elzleg nem is tudtk alaposan kiprblni, inkbb vrjunk egy-kt nagydjat, mieltt kimondjuk rla a vgs tletet! Elbb-utbb a Toyotnl is sszellnak az ptkockk.
Egy kis kitr Ralf Schumacherrl: ugyan minden erejvel igyekezett cfolni, hogy a btyja ferraris tigazolst prblja lekoppintani (Michael = Ralf, Ferrari = Toyota), a nyilatkozatval elrulta magt. Fleg az a mondata ttt szget az ember fejbe, amely szerint "rdekes lesz a jelenleginl tbb rszt vllalni a dolgokbl", hiszen a Michael-Ferrari siker kulcsa kzismerten a versenyz s a csapat kztti, pratlanul szoros egyttmkds. Annyit azrt tegynk hozz, hogy a httrbl Willi Weber mozgatja a szlakat; Ralfnak magtl biztosan nem jutott eszbe a Toyothoz szerzdni, mert - mint minden autversenyz - az aktulisan legjobb lehetsget (azaz: a Williamst) vlasztotta volna.
Sokan furcslltk, amikor kiderlt, hogy Fisichella hajland visszatrni a Renault-hoz, ahhoz a csapathoz, ahonnan 2001 vgn - ne szptsk - kihajtottk Trulli (s Briatore) kedvrt. Holott ebben a manverben van rci. Egyrszt, ha a jelenlegi helyzetbl indulunk ki, a Renault mr a teljestmny szempontjbl is jobb vlasztsnak tnik a Williamsnl, amely legfeljebb a hagyomnyai alapjn lehet vonz. Msrszt Fisichella a Renault-nl ismeri a leend munkatrsai dnt rszt, azaz knnyebben beilleszkedhet kzjk. s vgl: kellemes, de nem tl robusztus szemlyisghez szintn jobban illik a Renault, mint a Williams, ahol vajmi keveset trdnek a versenyzk lelki problmival.
Ugyanezen a vonalon maradva azrt jegyezzk meg, hogy Webber viszont a karakterbl kiindulva idelis Williams-piltnak tnik. Ha Mika Hkkinent vagy Jacques Villeneuve-t szereznk meg mell, a 2005-s mezny negyedik hiperrdekes prosa alakulna ki, ennl azonban valsznbb, hogy Anthony Davidson vagy Nick Heidfeld lesz Webber csapattrsa.
Antonio Pizzonia Hockenheimban trheten teljestett (az els idmrn futott, 1:13.422-es kre a htvge harmadik leggyorsabbja volt), m a jelenlegi Williams-szel balszerencsjre kptelensg vaktt villantani, ezrt ktsges, hogy a szereplsvel kihzta a ktybl a plyafutst. |