Hrek : Az FIA mdostsi javaslatai |
Az FIA mdostsi javaslatai
2004.07.17. 10:17
Az FIA pnteken nyilvnossgra hozta szablymdostsi javaslatait, amelyek 2005-tl akkor lpnek letbe, ha a csapatokbl ll Technikai Munkacsoport nem ll el sajt, elfogadhat tleteivel. Az indtvnyban szerepelnek az aerodinamikra, a gumikra, valamint a motorokra vonatkoz vltoztatsok is.
Az FIA pnteken nyilvnossgra hozta szablymdostsi javaslatait, amelyek 2005-tl akkor lpnek letbe, ha a csapatokbl ll Technikai Munkacsoport szeptember 6-ig nem ll el sajt, elfogadhat tleteivel.
Miutn az elmlt ngy nagydjon hrom nagy baleset is trtnt, Max Mosley elhatrozta, hogy mieltt oktberben lekszn az FIA elnki tisztrl, keresztlviszi a sebessgek cskkentsre vonatkoz elkpzelseit.
Br az FIA-nak a Concorde Agreement 7.5-s pontja szerint csak azutn kellene elllnia a javaslataival, hogy a Technikai Munkacsoport a kt hnapos hatrid lejrtval nem kpes megfelel mdszereket kidolgozni, a szvetsg a folyamat meggyorstsa rdekben mr most elllt az indtvnyaival.
"Szmunkra az lenne a legegyszerbb, ha elfogadnnk ezeket, s mr a mdostsok figyelembe vtelvel dolgoznnk tovbb" - mondta az Autosport cm brit szaklapnak a Williams technikai igazgatja, Sam Michael.
Az FIA tfog indtvnyai kztt szerepelnek az aerodinamikra, a gumikra, valamint a motorokra vonatkoz vltoztatsok is.
2005-tl korltoznk a diffzor maximlis magassgt, megemelnk az els vezetszrnyat, a hts vzszintes vezrskokat elrbb hoznk, valamint meghatroznk a karosszria formjt a hts kerekek eltti rszen.
Az FIA pnteki kzlemnye szerint "az alacsonyabb leszort er cskkenten a sebessget, klnsen a gyors kanyarokban, kiss megnveln a fktvokat, mikzben a lgellenlls csekly mrskldse alig emeln meg az egyenesben elrhet legnagyobb sebessget."
A fenti mdszerekkel a leszort er lltlag 25%-kal is cskkenthet lenne, mg a lgellenlls mindssze 4%-kal volna kisebb a jelenleginl.
Szintn jvre lpnnek letbe a gumikra vonatkoz szablymdostsok is, melyek rtelmben a versenyzk ugyangy ktfle tpus gumi kzl vlaszthatnnak, mint ebben az vben, viszont az egsz nagydjhtvgt sszesen kt garnitrval kellene vgigautzniuk.
Az egyiket a pnteki s szombati szabadedzseken, a msikat pedig az idmrn s a versenyen hasznlhatnk. A futam kzben egy srlt gumit le lehetne cserlni egy msikra az els garnitrbl, de az ehhez szksges boxkillst nem szabadna felhasznlni tankolsra.
Mivel a gumiknak gy az eddigi 80 helyett mintegy 350 km-es tvot kellene kibrniuk, a gyrtk knytelenek lennnek kemnyebb keverkeket alkalmazni, amitl szintn cskkennnek a kanyarvteli sebessgek, valamint nnnek a fktvok is.
A motorokat mr 2005-tl csak kt nagydjhtvge utn lehetne kicserlni a mostani egy helyett, mg a 3.0 literes V10-eseket 2006-tl 2.4 literes, 90 fokos hengerszg V8-asok vltank fel, amelyekre radsul szigor mszaki korltozsok vonatkoznnak.
Tbbek kztt tiltank a vltoztathat szelepvezrlst, a kzvetlen befecskendezst, a varilhat geometrij kipufogrendszert, illetve a klnleges anyagok hasznlatt is.
Annak rdekben, hogy 2006-tl a kisebb csapatok, illetve a Forma-1-hez esetleg jonnan csatlakoz alakulatok se kerljenek lehetetlen helyzetbe, hasznlatban maradhatnnak a rgebbi V10-esek is, ezeknek a teljestmnyt azonban a fordulatszm maximalizlsval gy korltoznk, hogy az az j V8-asok alatt maradjon.
Az j szablyok - nem felttlenl a fentiek - legksbb 2005. janurjban biztosan letbe lpnek.
Letlthet: Az FIA teljes kzlemnye (Angolul, PDF-ben)
|