Hrek : A5 Szubjektv - Silverstone-i Grbe Tkr |
A5 Szubjektv - Silverstone-i Grbe Tkr
A5.hu 2004.07.13. 22:41
Rgta nem volt mr olyan, hogy a kt sellensg hvei egyszerre rlhettek valaminek, de a Ferrarival jobb nem is trtnhetett volna, mint hogy a McLaren vgre magra tall. Az "Oszd meg, s uralkodj!" elvt kvetve a Ferrarinak csak hagynia kell, hogy a michelines csapatok eljtszadozzanak egymssal.
Rgta nem volt mr olyan, hogy a kt sellensg hvei egyszerre rlhettek valaminek, de a Ferrarival jobb nem is trtnhetett volna, mint hogy a McLaren vgre - s, tegyk hozz: minden vrakozs ellenre - magra tall.
Mieltt rtrnk a McLaren rgta vrt, s termszetesen rmteli feltmadsra, annyit megjegyeznk, hogy a Ferrari nagyszeren alkalmazza a jl bevlt "Oszd meg, s uralkodj!" elvet. A maranelli istll rszben azzal alapozta meg az uralmt, hogy 2002-tl sikerlt tknyszertenie a McLarent is a Michelin-tborba, azaz a Bridgestone egyedli lcsapatv vlt. Ez a hzs 2002-ben maradktalanul bevlt, a tavalyi esemnyek azonban azt ltszottak igazolni, hogy hossz tvon nem volt kifizetd. gy tnt, a fejlesztsek szempontjbl htrny, ha a gumiszlltnak nagyrszt egyetlen partnerre kell tmaszkodnia, idn azonban ismt a Bridgestone politikja mellett szlnak az rvek. A michelinesek egyms orra ell lopkodjk el a pontokat; a McLaren a Ferrarival szembeni 142 pontos htrnyt mr elvileg sem dolgozhatja le, a konstruktri gyzelemre matematikailag mg eslyes Renault-t s BAR-t viszont hamar kitheti a nyeregbl az sszetettben. A Ferrarinak idn minden sszejn.
A McLarennek eddig ezzel szemben semmi nem jtt ssze, s kevesen hittek benne, hogy ebben az vben talpra tudnak llni. Ez mg szombaton sem tnt biztosnak, amikor Kimi Rikknen megszerezte a pole-t; elvgre a McLaren a tbbi csapatnl is jobban szereti lenygzni a szponzorokat, s kevs benzinnel manapsg szinte brki landolhat az els rajtkockban. Hogy Rikknen msnap rcfolt a ktkedkre, azrt klnsen nagy sz, mert Magny-Cours ta nem volt lehetsg tesztelsre, s az MP4-19B ott a hosszabb menetekben mg nem bizonyult elg gyorsnak - egy httel ksbb mgis remekl szuperlt.
Egyetlen verseny alapjn persze korai lenne a McLaren jjszletst nnepelni, mgis gy tnik, a szezon utols harmadban k vehetik t a staftabotot a BAR-tl a Ferrari ldzsben. A Nrburgringen mindkt autjuk kiesett, az azta eltelt ngy futamot viszont mind Rikknen, mind David Coulthard befejezte, ami altmasztja a Norbert Haugnak azt a htvgi lltst, hogy a Mercedes motorral kapcsolatos megbzhatsgi problmkat sikerlt orvosolni. Ahogy idn szinte mindig, Silverstone-ban is a McLaren edzett a legkevesebb, sszesen 406 km-t (a Toyota sszehasonltskppen 1017-et - ez azt jelzi, hogy a vetlytrsak ltal elrt 800 km-es lettartamot a Mercedesnl tovbbra sem tudjk biztostani), s ksz csoda, hogy Rikknen autjt ilyen kevs felkszlssel jl belttk.
A McLarennl remlni fogjk, hogy a Brit Nagydj htvgje fordulpont volt. Az elmlt idszakban tl sok hibt kvettek el, s tl nagy tmadsi felletet hagytak szabadon a kzvlemny szmra. A felvgsnak tartott Communications Centre (a McLaren ultramodern vlasza a mezei motorhome-okra), a mregdrga (becslsek szerint 300 milli dollros!) McLaren Technology Centre, vagy a Mercedes-McLaren SLR supercar hzon belli gyrtsa mind-mind gy csapdott le a nyilvnossg eltt, hogy a McLaren vezetsvel elszaladt a szekr. Minderre az MP4-18 rmdrmja tette fel a koront, amire - ismerjk el - egy modern lcsapatnak nem is lehet mentsge.
A McLarennl is a szemlyi gyek tisztzsval kell kezdeni a rendrakst. Pl. aligha tarthat, hogy a Mercedes motorok fejlesztsrt felels kt ember, Mario Illien s Werner Laurenz nem hajland belni ugyanabba az autba, s mg mindig zavaros kiss, hol vlik el Ron Dennis s Martin Whitmarsh hatskre. Ha a technikai felttelek megfelelek lesznek, egy Rikknen-Montoya prossal a McLaren brmire kpes lehet; ugyanakkor belezavar a kpbe, hogy a technikai igazgat Adrian Newey mandtuma 2005. jliusban lejr. Newey az elmlt idszakban tbbszr is motivcis zavarokkal kszkdtt, s br a 19B sikere (ebben az autban nagyobb szerepet vllalt, mint a fknt Neil Oatley s Mike Coughlan ltal tervezett 19-ben) azt mutatja, hogy semmit sem felejtett, ha a tvozs mellett dnt, igencsak nehz lesz ptolni. gyes s tapasztalt technikai igazgatbl manapsg kevesebb szaladgl a paddock-ban, mint valaha.
A McLaren most teht tiszta lappal indul, s a sors irnija, hogy amennyire hibs dntsnek tnt Montoya tigazolsa a Williamstl nhny hnappal ezeltt, most annyira helyesnek ltszik; ha Montoynak szerencsje van, ppen akkor l t a McLarenbe, amikor a csapat felszll gba kerl.
Ne kiabljuk el...
***
Valahol jellemz a Forma-1 llapotra, hogy a kzvlemnyt mennyire lzba hoztk a Mika Hkkinen s Jacques Villeneuve visszatrsrl szl hrek. Mindez azt mutatja, hogy a sorozat valban hjn van az igazi sztroknak, s az emberek tbbsgnek a fantzijt mg mindig jobban megmozgatja Hkkinen, mint - mondjuk - Fernando Alonso.
Legutbb Ayrton Senna halla utn, 1994-ben fordult el, hogy egyetlen vilgbajnok sem volt a meznyben, de a jelenlegi helyzet, amelyben Schumacher az egyetlen, szintn nem tesz jt a Forma-1-nek. Pedig nem is olyan rgen, 1999-ben a mezny mg egyszerre ngy vilgbajnokkal bszklkedhetett: akkor Schumacher mellett Damon Hill, Jacques Villeneuve s Mika Hkkinen is emelte a sorozat fnyt.
Hkkinen vagy Villeneuve visszatrse csbt, br van egy olyan felhangja, hogy a jelenlegi felhozatalbl gysem tudja senki legyzni Schumacher Ferrarijt, ht tmasszunk fel valakit, akinek mr sikerlt. Ezt persze hivatalosan nem ismertk el, mgis gyanthat, hogy mindkt versenyz a Williams lsre plyzik; a Williams meg, mivel nem szereti a zskbamacskt, rjuk.
Mindez szp s j, csakhogy a magam rszrl hrom szempontbl is agglyosnak tartanm, ha valamelyik hajdani sztr a Williamsnl kelten letre a plyafutst. Egyrszt biztos, hogy ez a Forma-1 npszersgre pozitv hatssal lenne, belpolitikai rtelemben viszont rtana a sportnak, mert a j piltalsekre vek ta vrakoz versenyzk (pl. Nick Heidfeld vagy Giancarlo Fisichella) megint elesnnek a bizonytsi lehetsgtl.
Msrszt nem vagyok szz szzalkig meggyzdve arrl, hogy a Williams jl jrna Hkkinennel vagy Villeneuve-vel. Valsznleg egyikk sem krne sokat, r/rtk arnyban teht kivl vlasztst jelenthetnek, hossz tvon viszont nem lehet rjuk pteni; mrpedig itt lenne az ideje, hogy a Williamsnl ltalnossgban is jrartkeljk a piltk szerept, azaz ne egyszeren elemnek tekintsk ket, amit idnknt cserlni kell, hogy menjen az aut. Ha az FW27 vilgver konstrukci lesz, egy Hkkinen vagy Villeneuve szllthatja az eredmnyeket, egybknt viszont a csapat szempontjbl nem ltom sok rtelmt a szerzdtetsknek.
Harmadrszt a piltk szempontjbl sem veszlytelen egy ilyen visszatrs. Elslhet gy, mint Niki Laud vagy Alain Prost, akik jbli megjelensk utn hozzadtak egyet a vilgbajnoki cmeik szmhoz, viszont gy is, mint Nigel Mansell, aki 1995-ben alig frt bele a McLaren MP4-10-be, amikor pedig San Marinban vgre belepasszintottk, csfosan leszerepelt. A sznet jt tehet a versenyzknek, mert feltltheti ket energival; hogy motivcival is szolgl-e, ms krds.
Mivel Mark Webber jvre szinte biztosan a Williamsnl kt ki, felteheten csak egy piltals maradt szabadon, n pedig szemly szerint gy vlem, Fisichella megrdemelne egy eslyt (ahogy Silverstone-ban tverekedte magt a meznyn a Sauberral, tantani val volt, s ez a Williams figyelmt sem kerlte el). Kzben nem teljesen kizrt, hogy Hockenheimban Nick Heidfeldet ltetik be Montoya mell, mert a BMW szeretne egy nmet piltt ltni az autban a hazai versenyn, s a Jordannl Timo Glock gyis brmikor be tud ugrani Heidfeld helyre.
A problma csak az, hogy egy ilyen "beugrs" ppgy tnkreteheti egy versenyz plyafutst, mint ahogy lendletet is adhat neki (lsd Marc Gent). Nem szerencss mindent feltenni egy lapra.
***
A BAR az elz kt versenyen nagyjbl gy tnt el a hullmokban, ahogy a McLaren kiemelkedett azokbl. ppen, amikor mr kezdtk elhinni, hogy a brackley-i istll kpes a szezon vgig megrizni a lendlett, kifogytak a szuszbl. Nhny httel ezeltt mg arrl beszltek, hogy nagyjbl ebbe a magassgba terveztk az els futamgyzelmket, a silverstone-i htvge utn azonban David Richards is elismerte: valszntlen, hogy idn brhol is nyerni tudnak.
rdekes mdon hasonl hullmvlgybe kerlt a Williams is, mgpedig ppen Magny-Cours-ban, ahol elszr vetettk be az j aero-csomagot. Montrealban s Indyben a sebessgk megvolt, csak a szerencsjk hinyzott a j eredmnyhez; Magny-Cours-ban s Silverstone-ban viszont mr egyszeren nem voltak elg gyorsak. Olyannyira, hogy ki is estek a konstruktri trfert folytatott kzdelembl.
Nem tartom teljesen kizrtnak, hogy a megtorpans oka a versenyzkkel kapcsolatos helyzetben keresend. Mivel az v vgn mind Montoya, mind Ralf Schumacher elhagyja a csapatot, a hossz tv fejlesztsekben taln nem mernek rjuk hagyatkozni, teht az informciramls az eddiginl szigorbb szrn keresztl bonyoldik. Igaz ugyan, hogy a versenyzket manapsg nem szoks mlyen beavatni a fejlesztsekkel kapcsolatos technikai rszletekbe (nem is rtenek hozz), de az arany kzpton maradni nehz, s nem lehetetlen, hogy a Williams tl titkolzv vlt.
A BAR s a Williams mellett Silverstone-ban a Renault helyzete is megingott (Alonso ngy hellyel elrbb rajtolt Fisichellnl, de elhibzott taktikja miatt eslye sem volt a pontszerzsre), ez azonban valsznleg csak pillanatnyi zavar, ami a plya jellegzetessgeibl addott.
***
Ngy versenyen hrom nagy baleset - az embernek hatatlanul az a gondolata tmad, hogy a gondvisels ktsgbeesetten prbl clozgatni valamire. Hogy Silverstone-ban ppen az a Jarno Trulli bukott risit, aki a sebessgek cskkentsnek egyik legodaadbb hve, szintn sorsszernek tnik.
Most tl gyors-e a modern Forma-1, avagy sem? Amint azt a Galaxis tikalauz ta tudjuk, a vlaszadshoz elszr pontosan meg kell rtennk a krdst. A nzknek termszetesen sohasem lesz "tl" gyors az autsport (igaz, amikor az csmet gyerekkorban kivittem a Magyar Nagydjra, a Porsche Supercup jobban tetszett neki a Forma-1-nl, mivel ott knnyebben tudta kvetni az esemnyeket), a versenyzk al viszont igenis kerlhetnek olyan autk, amelyek mr meghaladjk az emberi kpessgek elmleti hatrait. A helyzet kiss paradox, mert nhny nagy reg arra panaszkodik, hogy a mai F1-es autkat tl knny vezetni, nhny versenyz meg arra, hogy azok tl gyorsak; a ltszlagos ellentmonds azonban knnyedn feloldhat, hiszen a piltk nem a trkks autktl, hanem az risi sebessgek miatti kockzattl tartanak.
Az igazsg az, hogy a nzk semmit sem vennnek szre, ha az autk visszatrnnek a hat-ht vvel ezeltti temphoz, mert a kb. 7%-os sebessgcskkens szabad szemmel mg a leltkrl is alig rzkelhet, a TV-bl pedig egyltaln nem. A dilemma sokkal inkbb elvi jelleg: szabad-e erszakkal lasstani azt a sportot, amelynek lteleme a szgulds? A vlasz sokak szerint hatrozottan nem.
Olivier Panis nemrg azt mondta: abban a pillanatban, amikor gy rzi, hogy tl gyors az autja, szgre akasztja a sisakjt. Ez persze rthet llspont; csakhogy ppilyen rthet a biztonsgra val trekvs is, hiszen az nem ms, mint a minden llnyre jellemz ltfenntartsi sztn egyik megnyilvnulsa. Sajnos eljutottunk oda, hogy a ktfle elv nem szintetizlhat, mert az anyagtechnolgia fejldse nem kpes tartani a lpst a sebessgek nvekedsvel, a biztonsg teht a trstesztek kvetelmnyeinek szigortsa helyett csak a temp cskkentsvel javthat.
Mondhatnnk, hogy 30-40 vvel ezeltt az autsportban mindennaposak voltak a hallesetek, a versenyzk mgis szenvedlyesen ragaszkodtak a hivatsukhoz, a biztonsg pedig azta sszehasonlthatatlanul jobb lett, a mai piltknak teht nincs mirt panaszkodniuk. Csakhogy a vilg megvltozott: a szlesebb nyilvnossg magval hozta a kzvlemny szigorbb tlkezst is. Ayrton Senna s Roland Ratzenberger tragdija megmutatta, hogy a kznsg gyomra mr nem veszi be az ilyesmit, s a Forma-1 nem engedhet meg magnak tbb ekkora megrzkdtatst.
|