Hrek : Futamelzetes - Brit GP |
Futamelzetes - Brit GP
forrs:a5.hu 2004.07.08. 23:12
Olaszorszg mellett Nagy-Britannia az egyetlen orszg, ahol a hivatalos Forma-1-es vilgbajnoksg kezdete ta minden vben rendeztek nagydjat. A csapatok nagy rsze radsul gy megy Silverstone-ba, mintha haza rkezne, ezrt a plya senkinek sem ismeretlen, ami ltalban kirajzolja a valdi erviszonyokat.
A Forma-1 Franciaorszg utn tkltzik a La Manche-csatorna msik partjra, Nagy Britanniba, Olaszorszg mellett az egyetlen olyan helyre, ahol a hivatalos vilgbajnoksg kezdete ta minden vben rendeztek nagydjat.
A csapatok nagy rsze - pontosabban a tzbl hat (vagy inkbb t s fl, mert a Renault flig francia) - gy megy Silverstone-ba, mintha haza rkezne. A tesztelsre is gyakran hasznlt plyt mindenki tkletesen ismeri, ami cskkenti a vletlen tnyezk szerept, ltalban kirajzolva a valdi erviszonyokat. A Brit Nagydjon gy normlis esetben ritkk a meglepetsek, igaz, ezt nmileg ellenslyozza a szigetorszg hrhedten szeszlyes idjrsa.
A brit alakulatoknak termszetszerleg fontos a j szerepls a hazai kznsg eltt, kzlk azonban idn vrhatan nem a Williams s a McLaren, hanem a BAR tarthatja a frontot az olasz Ferrarival szemben. A Williams teljestmnye Magny-Cours-ban kzpszer volt, mg a McLaren az MP4-19B-vel szemltomst a fejlds tjra lpett, de hogy a htvgn meddig jut el rajta, egyelre krdses.
Jnius 1. s 3. kztt a tz csapatbl nyolc tesztelt Silverstone-ban, a plyrl szerzett tapasztalataik teht viszonylag frissek. Akkor 1:17.638-cal a jaguaros Mark Webber rte el a legjobb ideredmnyt, Jenson Buttonnal s Rubens Barrichellval a sarkban. A Sauber hrom httel korbban, magnyosan krztt az angliai plyn.
A htvgi mr az 55. Brit Nagydj lesz, jllehet, az orszgban eddig sszesen 57 Forma-1-es futamot rendeztek, mert hromszor az Eurpa GP-re is Angliban kerlt sor (1983-ban s '85-ben Brands Hatch-ben, '93-ban Donington Parkban). A Brit Nagydjnak eddig 37-szer Silverstone, 12-szer Brands Hatch, 5-szr pedig Aintree adott otthont.
A Forma-1 blcsje
Kzismert, hogy az els Forma-1-es versenyt 1950. mjus 13-n Silverstone-ban rendeztk meg, a northamptonshire-i plya ezrt mltn nevezhet a vilgbajnoki sorozat blcsjnek. A ring akkor mg mskpp nzett ki, mint manapsg, s jval gyorsabb is volt, a hres kanyarnevek azonban - a Stowe, a Copse, az Abbey, a Becketts - mig rzik a hajdani versenyek legendit. Ahogy Angliban szinte minden, Silverstone is maga az l trtnelem.
Mai, 5141 mter hosszan elnyl formjt a plya 2000-ben nyerte el, s igaz ugyan, hogy az tptsek sorn sokat szeldlt - Keke Rosberg 258.982 km/rs tlagsebessg kre 1985-bl mr a mlt -, a versenyzk s a kznsg mgis kedvelik. Aki viszont nem kedveli, az Bernie Ecclestone, s az elmlt ngy-t vben a Brit Nagydj fltt folyamatosan ott lgott Damoklsz kardja.
"Silverstone egy techniks plya, amely sokat kvetel az autktl: minden tpus kanyar van rajta, gy nem knny megtallni a helyes belltst, s futni egy j kridt" - mondja a renault-s Jarno Trulli. - "Ami a vezets lmnyt illeti, mindenkppen a Becketts a plya legjobb rsze, de alapveten mindegyik nehz."
A Copse utn kvetkez Maggotts-Becketts kombinci a legnehezebbek kz tartozik a Forma-1-ben, amely kihozza a vezetsi technikk kztti klnbsgeket. Itt azok a versenyzk brillroznak igazn, akik a nagy sebessg, hirtelen irnyvltsoknl ballbas fkezssel, a gzpedllal jtszva finoman kpesek megoldani a durva terhelsvltsokat.
Fernando Alonso ugyanakkor hozzteszi, hogy a krid szempontjbl mgsem az els szektor a dnt: "Ktsgkvl az a legjobb - a gyors kanyarjaival izgalmas a versenyz szmra. Viszont a harmadik szektorban, amelyik teljesen normlisnak s megszokottnak tnik, lehet igazn elnyhz jutni, ha valaki kellen odafigyel r."
Silverstone-ban a clegyenes mellett van mg kt, viszonylag hossz egyenes szakasz: a Hangar Straight, valamint a Club s az Abbey kztti rsz. Az Alonso ltal is emlegetett utols szektorban tallhat a hres Bridge kanyar, amely mr kevsb flelmetes, mint rgen, mert egy modern Forma-1-es autval be lehet venni padlgzzal.
Honnan fj a szl?
Silverstone eredetileg katonai repltr volt, ezrt sk terepre plt, gy a szltl nem vdi semmi. Mivel egy mai F1-es aut tapadsa jrszt az aerodinamikn mlik, az pedig minden lgmozgsra igen rzkeny, a szljrs ezen a plyn komoly szerepet jtszik a mrnkk s a versenyzk munkjban.
"Mivel a leszort er ngyzetesen arnyos a sebessggel, egy 20 km/rs szembeszl - ami 320 km/rs utazsi sebessgnl 6%-os relatv nvekedst okoz - nagyjbl 13%-kal nveli a leszort ert" - ersti meg Pat Symonds, a Renault fmrnke.
A Forma-1-es autk orrn ezrt elhelyeztek egy pitot-csvet, s a replgpekhez hasonlan ezzel mrik meg a menetszl sebessgt, amibl aztn kikvetkeztethetik a szlerssget is. Az adatokat ksbb felhasznljk a belltsokhoz, menet kzben viszont a versenyz dolga, hogy jl mrje fel a leszort erben bell aktulis vltozsokat. A Copse-ban, egy csaknem padlgzos kanyarban pldul "a szembeszl olyan krlmny, amit a piltnak arra kell kihasznlnia, hogy gyorsabban vegye be a kanyart, mg htszlben klns vatossgra van szksge" - mondja Symonds. - "A bonyolult helyzet akkor ll el, amikor a szl kiszmthatatlanul fj - a versenyznek ilyenkor a pillanat trtsze alatt kell felmrnie a krlmnyeket, hogy megllaptsa, mekkora sebessggel mehet bele az adott kanyarba."
A szl ms plykon is szerepet jtszik, Silverstone-ban azonban klnsen jelentset, mert itt kiemelt fontossg a j aerodinamikai hatkonysg. "Silverstone rendkvl nehz plya" - magyarzza a Sauber technikai igazgatja, Willy Rampf. - "Tallhat rajta nhny nagyon gyors rsz, az aero-hatkonysg ezrt kritikus fontossg. De a bels rszen, a Bridge utn j mechanikai tapadsra is szksg van. A lass kanyarokban az autnak knnyen irnythatnak kell lennie, a fkhatsok viszont nem ersek."
A leszort ert teht gy clszer belni, hogy az aut nagy tempnl jl kanyarodjon, a vgsebessge ne szenvedjen csorbt, mgis gyors legyen a plya vgn tallhat lass kanyarokban.
Br lnyegesen gyorsabb plya, a motorokat Silverstone-ban hasonl terhels ri, mint Magny-Cours-ban. A versenyzk 12.2 msodpercnl tovbb nem nyomjk egyvgtben padlig a gzt, sszesen pedig a kr 62%-t teszik meg gy.
Csak kemnyen
A gumik szempontjbl "Silverstone a versenynaptr egyik legnehezebb plyja" - mondja Hisao Suganuma, a Bridgestone technikai igazgatja. - "Az rdes aszfalt s a nagy tlagsebessg miatt a skla kzepes kemnysg, illetve kemny felrl vlasztunk keverket.
A gumiknak megfelel stabilitst kell biztostaniuk a gyors kanyarokban, a lass rszen viszont jl kell tapadniuk, hogy a kigyorstsok se szenvedjenek csorbt.
Pascal Vasselon, Suganuma michelines vetlytrsa hozzteszi: "Ritkn fordul el, hogy a kemnyebb keverk kezelhetsge fontosabb a lgyabb keverk ltal szolgltatott jobb tapadsnl, Silverstone-ban mgis ez a helyzet."
Miutn a Bridgestone a mlt hten ellensges terleten is gyzelmet aratott, revansot vve a tavalyi magny-cours-i veresgrt, a cgnek Silverstone-ban azrt kell j kpet mutatnia magrl, mert az F1-es programjnak fhadiszllsa Angliban van.
Az elz versenyeken egyre vltozatosabb vlt a boxtaktikk palettja, ami Magny-Cours-ban abban cscsosodott ki, hogy tbb csapat is eltr mdszert alkalmazott a kt versenyzjnl. A Ferrarinl pl. a gyztes Michael Schumacher ngy, Rubens Barrichello viszont hrom killssal teljestette a tvot. A trend vrhatan Silverstone-ban is folytatdik, feltve persze, hogy az idjrs nem bort fel minden szmtst.
Verhet-e idegenben a Ferrari?
Papron ugyan jl hangzik, hogy a brit csapatok Silverstone-ban hazai plyn fognak versenyezni, az igazsg azonban az, hogy ez semmilyen elnyt nem jelent szmukra. A brit piltknak - Jenson Buttonnak, David Coulthardnak s Anthony Davidsonnak - jl jn majd a biztats, ahhoz viszont aligha lesz elg, hogy a Ferrari el segtse ket.
A Ferrari teht tovbbra is favorit, br Rubens Barrichellnak taln ezen a plyn van a legnagyobb eslye, hogy azonos felttelek mellett legyzze Michael Schumachert. Barrichellnak fekszik Silverstone, Schumachernek kevsb ("csak" ktszer gyztt itt), s a brazil versenyz Kanada ta egybknt is elspr lendletben van. Az F2004-nek nincs komoly gyenge pontja, a Ferrari teht legfeljebb a Bridgestone-nak lehet kiszolgltatva. Ha mg az es is elered, a maranelli istll elnye tovbb nhet.
A Renault Magny-Coursban az idei legjobb eredmnyt knyvelhette el abban az rtelemben, hogy a csapat az eddigi legtbb, 13 ponttal lett gazdagabb. Fernando Alonso nagyszer teljestmnnyel robbant vissza az lvonalba, Jarno Trulli viszont az utols pillanatban eldobta a 3. helyet, ami slyos llektani csaps volt szmra. A csapaton belli ersorrend gy tfordulhat Alonso javra. Az R24 aero-hatkonysga Silverstone-ban j fegyver lesz, ugyanakkor a kasztni ersen rzkeny az oldalszlre (Alonso a barcelonai idmrn mr prul jrt emiatt), a Renault motor pedig mg mindig nincs egy szinten a legjobbakkal.
A BAR franciaorszgi szereplse csalds volt, s a csapatnl emellett azt sem titkoljk, hogy nagyjbl mostanra vrtk els futamgyzelmket. Silverstone-nl jobb hely nem knlkozik az lom megvalsulsra, m a McLaren javulsa ellenk dolgozik. Az elz t verseny egyike sem mlt el a Honda motor meghibsodsa nlkl, radsul a mrnkknek mg nem sikerlt kidertenik, hogy mi okozta Takuma Sato mlt htvgi kiesst.
A Williams Montrealban s Indyben gyors volt, de a diszkvalifikcik s Ralf Schumacher balesete miatt nem szerzett pontot, Magny-Cours-ban ezzel szemben eltntek a sllyesztben. A htvge legjobb kridejt ugyan Juan-Pablo Montoya rte el, de a versenyen a csapat auti (a msikban ismt Marc Gen fog lni) sehol sem voltak. Silverstone-ban viszont ezzel ellenkezk a Williams-szel kapcsolatos tapasztalatok, azaz hagyomnyosan inkbb a futamon, semmint az edzseken gyorsak - ez, valamint a bevetsre kerl j aerodinamikai s mechanikai elemek jobb szereplshez segthetik a csapatot. Kzben a Williams s a BMW kztti hatkonyabb informciramls rdekben strukturlis vltoztatsokat kezdemnyeztek.
A McLaren a htvgn elnysebb helyzetben lesz, mint legutbb, mivel a magny-cours-i tapasztalatok rtkes informcikkal szolglnak az MP4-19B-rl, amelyet radsul jniusban mr teszteltek is Silverstone-ban.
A Sauber a kt verseny kztti rvid sznet, illetve a tesztels hinya ellenre sok jtst hoz a Brit Nagydjra. Ezek alapveten a hatkonyabb, ezltal kisebb htsrendszerbl indulnak ki, ami lehetv teszi a motorburkolat mretnek cskkentst. A C23-ra ismt felszerelik a Magny-Cours-ban bemutatkozott els vezetszrnyat is.
Fot s grafika: Ferrari, McLaren, Williams, BAR, FIA
|